PROBLEM
01.07.2014
har ett skitstort problem!
de hade ingen tilläggsansökan till utbildningen jag vill börja. det jag lever och brinner fö! istället måste jag nu gå gymnasiet, jag vill verkligen inte! mår så jävla dåligt psykiskt och så. ptroligt stor social ångest/fobi.. jävlig skolled! kommer ju bara skolka alla lektioner.
vad ska jaggöra??!?!!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
07.07.2014
Hej!
För det första: ring till den utbildning du ville komma till! De kan ha platser som någon valde att inte ta, så att de har lediga platser på utbildningen i alla fall, fastän de inte hade tilläggsansökan. Var envis, det är ju semestertider nu, men förr eller senare borde någon svara - och skicka ett mejl också för säkerhets skull. Inte ska du behöva ha ångest för det här, vännen, det går säkert att fixa på något sätt. Personalen på skolor brukar vara förstående och göra sitt bästa. Och klart att skolor gärna vill ha motiverade studeranden. Kolla också om samma utbildning finns vid någon annan skola på överkomligt avstånd.
Även om det inte skulle finnas plats nu, så kan du börja i gymnasiet men hela tiden ha kontakt med skolan du skulle vilja till - för det kan ju hända att någon annan studerande börjar där, men hoppar av efter några dagar/veckor/månader. Vad vi förstått hoppar de flesta av de som hoppar av någon gång i september-november. Då kunde du kanske ännu hinna läsa ifatt de andra i klassen. Och så kommer ju en ny chans nästa läsår också. Ibland kanske det bara är bra att ta ett "mellanår" innan man börjar med det man verkligen vill studera, eftersom man hinner bli mognare osv?
Vi förstår att det här kan kännas jäääättejobbigt nu och vi önskar vi hade någon magisk lösning att erbjuda dig. Men när det gäller ångest, skoltrötthet osv, så är det ändå viktigast att du berättar om det för någon som du kan få hjälp av. Det kan vara så väldigt svårt att "reda upp" sådana här känslor själv, man behöver hjälp! Det är inte alls meningen att man ska klara av allt här i livet på egen hand - på samma sätt som det finns tandläkare när man har tandvärk så finns det psykologer, terapeuter och kuratorer när man har "självärk"! Jo, det är mitt i semestertiderna just nu, men redan i början av augusti ska du ta kontakt med någon som kan hjälpa, tex kuratorn i gymnasiet. Funkar inte personkemin mellan just er, så kan hon/han rekommendera andra ställen eller personer du kan få hjälp av! För det finns ALLTID någon terapeut av något slag som funkar för just en själv, man ska bara inte ge upp på första försöket. Eller tro att han/hon kommer att fixa alla ens problem som genom ett trollslag. Man måste jobba på det själv, och som vi ser det är nu din uppgift att övertala dig själv att söka hjälp snart! Alldeles snart. Innan de här känslorna växer dig helt över huvudet! Och vet du vad det bästa med terapeuter av olika slag är? De ger en metoder att klara av nästa situation med, verktyg för att klara av tex nästa våg av ångestkänslor! De lär en att leva :D
Som lite ytterligare peppning tycker vi du ska läsa det senaste inlägget på vår blogg, http://decibelfi.wordpress.com/2014/07/03/im-fine/.
Håll ut, vännen! Ha tålamod. Vi vet att det ser mörkt ut nu, men det varar inte för alltid. Saker och ting kommer att lösa sig på bästa sätt, och sedan när du ser tillbaka på den här tiden så tänker du "tänk om jag bara visste hur bra det skulle bli" Vi lovar och svär, av egen erfarenhet! Det blir bättre!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica