SÅ SATANS TRÖTT
22.10.2013
Jag är så in i helvete trött på skolan! vad ska jag göra? jag började i gymmnasiet i höstats med det var inte mitt val! det var mina föreldrars val för att dom tycker att det är bra med gymmnasieu. det är ju inte dom som ska vara där??? jag hatar skolan överlag! skolan är det värsta jag vet men jag har inget läs huvud. jag vet att jag endå inte kommer att kuna ta studenten! jag är en mäniska som borde få konsentrera mig på ett o samma sak helatiden eller göra något praktiskt!tycker ni det är rättvist av mina föreldrar att tvinga mig att gå i gymmnasium? dom ser själv mina betyg och dom är usla. och jag trivs inte i min klass alla är ju så coola och häfftiga jag är nog den enda som tycker om att inte festa och supa! det är bara jobbigt! fia

Ungdomsinformatören André svarar
25.10.2013
Hejsan!
I vanliga fall skulle jag rekommendera att du skulle ge gymnasiet lite tid, för att se om du börjar trivas efter ett tag. Du verkar ändå redan i högstadiet ha bestämt dig för annat, men dina föräldrar har lotsat in dig på ett spår du inte trivs med.
Då det kommer till en persons utbildning är den personens eget val och ingen annans. Dina föräldrar får förstås ge dig råd om hur du kan välja, men i grund och botten är det du själv som ska göra valet. Utbildningen är ju meningen att stå som grund för något du ska ha att göra med för (kanske) resten av livet. Därför är det viktigt att varje människa får välja enligt eget huvud.
Gymnasiet i sig är inte dumt. Studenten ger dig god allmänbildning och du har lite lättare att komma in på universitetsutbildningar. Om du inte är säker på vad du vill jobba med är gymnasietiden en bra tid för betänka detta. Är det ändå så att du inte alls trivs med din nuvarande utbildning, och att du desstuom vet vad du skulle vilja studera skulle jag rekommendera att du söker dig till annat. Prata med din studiehandledare på gymnasiet. Han/hon kan säkert ge dig råd om hur du bör gå vidare om du vill byta ut gymnasiestudier mot studier på yrkesskola. I bästa fall får du hoppa på en annan utbildning nästan direkt, eller så tvingas du "stå ut" tills vårterminen kör igång.
Det finns förstås möjligheten att du avskyr gymnasiet extra mycket då du vet att det är dina föräldrars val. Fundera därför också över möjligheten att ta en kombiutbildning, d.v.s. yrkesutbildning och studenten i ett och samma paket. Kräver lite mera jobb, men kan vara en god investering för framtiden. Fundera därför både en och två gånger innan du helt och hållet överger din nuvarande skola.
Lycka till!
Ungdomsinformatören André