Sjuksköterska
12.02.2023
Hejsan! Är det svårt att bli sjuksköterska och vad för ämnen måste man ta i studenten för att komma in på utbildningen? Måste man ha lång matte? för jag är väldigt dålig på komplicerad matte.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
En Decibel-expert svarar
13.02.2023
Hej!
Vi kan inte säga något specifikt om vissa ämnen inom gymnasiet. Men hänvisar till att den som är intresserad att bekanta sig med antagningsgrunderna. De hittas här. Här kan den som är intresserad läsa om antagning på basen av betyg och antagning via urvalsprov.
Hälsningar, Anna-Lena, Novia
Hej,
Det finns inga krav på att man måste ha lång matte för att söka in till sjuksköterska, men de ämnen jag själv tyckte att jag hade "nytta av" var t.ex. biologi, psykologi och språk. Lycka till!
Tessi