Skola
13.08.2014
Hej skola börja just och jag har börja i 9 i syrsik å jag skulle behöva höj upp min betyge så jag sliper in ti en ade skola (vet int en vilken skola eller linje) så jag behöver tips till repetitions,prov,konsentration,lexor osvidare Asdf

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.08.2014
Hej Asdf!
Vad bra att du frågade! Vi har nog en del tips att ge, men de som har ääännu bättre tips - och som dessutom kan skräddarsys enligt just dig - är speciallärarna! De har i sin utbildning lärt sig alla möjliga metoder för hur man kan koncentrera bättre, hur man bäst ska läsa en text så att man tar till sig innehållet, hur man gör upp scheman för tex läxläsning så att man inte använder upp all energi och motivation på en gång osv osv osv. De är en guldgruva med kunskap, så gå och prata med en speciallärare. Även kuratorn kan ha ett och annat tips, likaså studiehandledarna. Pröva med dem - för även om de har fullt upp med alla elever i er stora skola, så hör det till deras gemensamma ansvar att hjälpa alla elever att klara sig så bra som möjligt i skolan.
Och även ämneslärarna kan vara till stor hjälp! Om det tex är i matte du behöver höja, så kan du prata med din mattelärare om vad han/hon skulle kunna hjälpa dig med för att du ska få bättre betyg i det ämnet. Tex genom matteuppgifter som är uttänkta på ett lite annorlunda sätt så att sättet att förklara kanske passar just din hjärna lite bättre. Och är det tex biologi du behöver bättre vitsord kan du kanske be biologiläraren om tips på naturdokumentärer du kunde se där just det ni ska kunna behandlas. Det finns tex helt sjukt bra naturprogram eller dokumentärer om rymden eller jordens utveckling eller växternas fortplantning och som förklarar en massa på ett snärtigt sätt. Jag har sett dem på Netflix, Viaplay och både SVT:s och YLE:s play - eller Arena heter väl yles. Bibban har också ofta jättebra utbud av dokumentärer, kan tex rekommendera Planet Earth-serien som berättar om allt från glaciärer till prärier.
För ett tips för hur du lättare kan lära dig är att ta reda på vilken typ av inlärning som funkar just för dig. Lär du dig bäst om du hör på läraren, om du ser bilder eller film, om du minns bäst om du själv får anteckna, om du får mest av att lyssna koncentrerat, om du tar till dig text bäst eller om du måste göra något med tex händerna för att lära dig. Säg att det är fysik du ska höja: lär du dig bäst genom att läsa i boken, anteckna under timmen, göra laboratorie-experiment själv eller se en hel hög avsnitt av Myth Busters eller andra teknik-program?
Ett annat är att planera din vardag. Vi låtsas att du är en rätt så vanlig tonårskillen nu, vilket betyder att du brukar kasta dig på soffan när du kommer hem från skolan, sova eller slöstirra på TV tills du far ut på byn med kompisarna, och när du kommer hem har du fortfarande läxorna ogjorda - och dåligt samvete för det. Men istället så surfar du på datorn eller spelar något och är vaken alldeles för sent, så att du är trött och okoncentrerad i skolan. Då hjälper faktiskt den tråkiga men ack så sanna regeln om att Jo, man är trött efter en lång dag, men risken med pauser och jag-ska-bara är att man faktiskt "släpper" sig att bli ännu tröttare och slöare när man slappnar av. Gör först det som måste göras och sedan det du borde göra för att höja i ämnet. Redan något så litet som att läsa igenom följande kapitel i geografiboken kan göra underverk med hur mycket du tar in i hjärnan under nästa lektion i ämnet. Vet man redan lite om saken som behandlas, så har man mycket lättare att förstå när någon förklarar och ta in mera detaljer, och det gör det lättare sedan när man har prov i ämnet.
Ifall det är så att du redan nu känner av lite skoltrötthet - eller för att förebygga så att du inte faller dit - så har vi lite hjälvhjälpsknep på den här sidan om hur man ska råda bot på det.
Som sagt, ta speciallärarna och lärarna till din hjälp, det är faktiskt deras jobb att lära dig, eller hur ;)? Visst, du kan inte lära dig något om du inte jobbar själv, de kan ju inte tynga in kunskap i din hjärna heller. Men följer du deras knep och anvisningar och ger det här en ordentlig anstränging under året, så ska du nog klara dina mål! Tänk att det faktiskt är att investera i din egen framtid - utan det kan du inte bli det du vill bli. Försök att använda det som en morot att orka hålla dig från soffan en stund varje dag :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott