Skola
21.05.2018
Hej,
Jag har sökt till novia tradenom vasa och har inte bra student betyg, är det isåfall kört för mig att slippa in till novia? Finns det gamla poänggräns man kan kolla? NN

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.05.2018
Hej NN!
Som jag förstått det är det första året som Novia gör en del av antagningen på basen av studentbetyg, men bara för vissa linjer (företagsekonomi hör dit) och ändå bara för 30% av platserna. Så även om du inte skulle höra till de som blivit antagna bara på basen av studentexamensbetyget, så har du ändå en chans att nappa en av de restrerande 70% platserna genom urvalsproven. Så förbered dig inför dem så gott du kan och kör hårt där i så fall!
Enligt den här sidan, https://www.novia.fi/om-oss/pressrum/nyheter/antagning-pa-basen-av-studentexamensbetyget, så verkar de som har fått en plats via studentexamensbetyget redan ha fått mejl om det. Har du inte det så ska du kolla på den här sidan när du ska ha urvalsprov, för de som sökt till företagsekonomi har inte fått kallelse till urvalsprovet, https://www.novia.fi/utbildning/ansokan-och-studier/ansokan/ansokan/urvalsprov/.
Håller tummarna! Kram, Liselott