slutat svara i skolan
01.02.2014
Hej! Jag har typ slutat svara på lektionerna, och är rädd att jag ska få sämre betyg. :( Det händer alltid att jag antingen tappar rösten (seriöst!! vad kan det bero på?) eller så är jag rädd att säja fel :( What to do?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.02.2014
Hej, det låter som att du "hakat upp dig" lite ;)
Nu vet jag ju inte om detta stämmer men jag kan täka mig att det hänt nångång typ 2-3 gånger att du tappat rösten eller liknande då du ska svara på en fråga i klassen. Om något sånt händer så är det jätte lätt att det sen låser sig. Man börjar tro och tänka att det alltid ska hända så fort man hamnar i en liknande situation. Sen kanske det händer just för att man spänner sig och är rädd för att det ska hända...Jag skulle tro att detta är något som kan hända vem som helst och mer eller mindre alla någongång i livet. Man tänker bara inte på det när det händer åt någon annan, det far förbi utan att man kanske ens märker det eller än mindre sätter någon desto större vikt vid det. MEN, ett stort MEN, det finns ju alltid undantag, personer som av en eller annan orska inte fungerar som normala människor utan som snappar upp just sånt här och tar fasta på det och uppmärksammar alla andra också på det. Tyvärr har det alltid funnits och kommer alltid att finnas såna typer som får ut något av att vara elaka med andra. Nu vet jag ju inte om du råkat ut för detta men jag vill ändå skriva att det ju finns såna typer. Man ska strunta i dem!!!!! De är inte värda att få någon som helst uppmärksamhet.
Nåjaaaa, vad ska du göra nu då för att kunna komma vidare? Det finns säkert massor med olika sätt, jag ska nu lista sånt som jag har använt ( jag har också råkat ut för att rösten stockat sig eller försvunnit då jag ska säga nåt inför flera människor). Ett sätt är ju att psyka dig själv att det aldrig ska hända igen, eller åtm rentvätta hjärnan med tankar på att det inte är så stor grej fast det händer, ingen har dött, ingen blir dödssjuk och ingen kommer att minnas det efter nästa rast. Sen kan man ju också göra olika sorts andnings- och röstövningar, träna sin röst så att den inte sviker. Andas in lugnt innan man ska säga något, inte stressa, inte ha bråttom, utan ta det jäääääätttttteeeeee luuuuuuugnt :) Och kom ihåg att andas från tårna, om man bara tar sk. ytliga andetag alltså bara från hakan typ ;) då börjar man lätt spänna musklerna i halsen och så låter det inget eller så spricker rösten när man ska säga något speciellt inför en grupp. Så, djupa ordentliga andetag.
Rösten behöver tränas på samma sätt som resten av kroppen. Ha som vana att varje dag läsa högt ur en bok, läs med hög och klar stämma, låtsas att du har en stor publik fast du står (bättre än att sitta) ensam på ditt rum. Att sjunga eller bra smågnola och nynna för sig själv är också en bra övninga för att få rösten och andningen i balans.
Drick vatten under dagen för att inte torka ihop i halsen. Undvika att överanstränga sin röst. Inte plåga den med höga rop eller bröl. Spara på rösten när man har ont i halsen eller annars är förkyld.
En rätt använd röst håller hur länge som helst och hörs bra i både lungorna och i stökiga miljöer. En stark och säker röst gör dessutom underverk för självförtroendet. Äntligen lyssnar människor till det du har att säga, du blir mera övertygande, känner dig friare och behöver inte längre oroa dig för att att tala inför andra.
Jag hoppas något av detta hjälper för det kan nog vara just som du funderar att om du inte visar aktivitet på lektionerna så får du mycket möjligt sämre betyg, tyvärr. Jag håller tummarna att det lyckas och att du ska våga börja svara igen på frågor under lektioner.
Kram ungdomsinformatören Sanna