Studera till psykolog
10.11.2013
Hej!
Jag har en del frågor som gäller utbildning. Försökte prata med studiehandledaren om det men fick egentligen inget svar av honom (han sa i princip att det är onödigt att söka upp det eftersom det ändrar hela tiden..). Så han var inte till så stor hjälp.
Nu är det så att jag är jätteintresserad av psykologi. Jag vill kunna förstå hur vi människor fungerar och hur vi tänker osv. Dessutom vill jag hjälpa folk att börja må bra igen, för det är ju alla värda (att må bra alltså).
Psykologi finns ju vid Åbo Akademi i Åbo, men av vad jag har hört så är det väldigt svårt att slippa in dit. Mina betyg är medelmåttiga, så jag har inte så stora förväntningar på att slippa in.
Annars ska jag också söka till utvecklingspsykologin i Vasa (i så fall kan man ju jobba som skolkurator t.ex.).
Jag har också sökt utbildningar i Sverige, och psykologprogrammet vid Umeå Universitet låter jätteintressant. Men då undrar jag: om man studerar i Sverige, får man jobba i Finland då? Hur mycket måste man komplettera? I alla fall lagarna är ju olika. Och om en med en svensk utbildning och en med finsk utbildning söker samma jobb, vill arbetsgivarna hellre ha den med finsk utbildning då?
Har försökt googla detta men hittar inte så tydliga svar.
Då finns det ju psykologiutbildning på finska också. Kan man klara av det fast man har svenska som modersmål och bara har läst skolfinskan?
Egentligen är jag beredd att försöka allt för att slippa in till nån utbildning inom psykologin, för det är verkligen det jag vill.
Tack för en bra sida, ni gör ett bra och värdefullt jobb!
bara jag
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.11.2013
Hej, vi väntar på svar från en av våra experter.
ungdomsinformatören Sanna
Hej
Psykolog är ju ett legitimationsyrke. Det borde inte vara någon skillnad om man studerar i Sverige eller Finland. Om man studerat i Sverige och vill jobba i Finland borde det bara behövas en ansökan till Valvira men ingen komplettering. Är man legitimerad psykolog från ett nordiskt land, så kan man ansöka i ett annat nordiskt land om att bli legitimerad där också. Arbetsgivarna borde inte ha någon skillnad på om man har finsk eller svensk utbildning.Det är svårt att komma in både i Sverige och i Finland på psykologi. I den finska utbildningen ingår massor med statistik, så man ska nog gilla matte ;)
Men det är nog inte så lätt att komma in i Sverige heller - 22,0 på BI H2013 i Umeå och 1,60 på Hp. (=poäng som din egen studiehandledare kan räkna ut åt dig) Det borde inte vara några problem att klara av 1,6 (som kravet för att komma in till Umeå i höst var) om man har lite mattehuvud. Studiehandledarna rekommenderar att du tar hjälp av din egen studiehandledare som kan räkna ut poängen utgående från dina betyg. Att studera på finska fast man har modersmålet svenska kan gå helt bra, men kan också bli jobbigt. Beroende på hur bra ens kunskaper i finska är såklart. Men allt kan nog gå om man vill tillräckligt. Ofta är ju också en stor del av kurslitteraturen på engelska.
Lycka till!
Hälsar studiehandledarna Siv-britt och Pia
Här kommer några länkar ännu som du kan kolla: http://www.psyli.fi/pasvenska och ännu denna:
http://www.valvira.fi/se/tillstand/yrkesrattigheter/ansokningsanvisningar/utbildad_i_norden/nordiskt_avtal