Studielån?
21.07.2023
Hej
Jag sökte mitt studielån online förra året och nu är jag förvirrad
Ansöker man varje år om att ta ut studielånet/ett nytt studielån eller kommer det betala ut sigsjälv?
Betalar man räntan på lånet medan man studerar?
Cupcake2000
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
26.07.2023
Hej,
Tack för din fråga! Jag kan förstå att studielånet och dess villkor gör dig förvirrad, jag kan garantera att du inte är ensam om det.
På FPAs sidor står det så här:
”Om FPA beviljar dig statsgaranti för studielån kan du själv välja hos vilken bank du ansöker om studielån. Bekanta dig med bankens studielånsanvisningar till exempel på bankens webbplats. Det är banken som beslutar om lånet ska beviljas.
I studiestödsbeslutet och i MittFPA anges de maximala lånebeloppen, låneposterna och datum då låneposten i fråga tidigast och senast kan lyftas. Kom överens med din bank om hur du lyfter de lån du vill ha till ditt konto.
Du behöver inte lämna in någon uppgift om statsgarantin till banken, eftersom banken får uppgifterna direkt från FPA. Det tar i allmänhet en bankdag att kontrollera uppgifterna. Kom alltså överens med banken om låneuttaget i god tid före den sista dagen för låneuttag. Kom också överens med banken om räntan på lånet och tidtabellen för återbetalningen.”
Du behöver alltså kolla med din bank vad ni har kommit överens om gällande lyftandet av ditt studielån, räntan samt återbetalningen av studielånet. De allra flesta banker har även bra information om detta på sina nätsidor. Du hittar det genom att googla ”studielån + din bank”.
Ha en trevlig fortsättning på sommaren!
Hälsningar, Lila