Till medicinska fakultetet utan prepkurs
17.02.2014
Hej! Jag ska söka in till medicinska fakultetet nu i vår, och undrar en sak gpr det att slippa in utan prepkurs och ur sannolikt är de? Min familj har inte råd att betala en prepkurs till mig och jag kan inte tvinga dem göra de heller då pengarna just och just räcker till att leva. Jafg har fått gamla prepkursmaterial av min familjebekant som slapp in, så efter studentskrivningar ( skriver fysik. Har skrivit bigga) så ska jag börja med dem och gamla prov.
Snälla berätta har jag nån chans eller gör jag allt i onödan jag böhöver en gnutta hopp från nån utomstående! Doktor to be

Ungdomsinformatören Lena svarar
18.02.2014
Hej Doktor to be!
Visst går det att komma in till medicinska utan prepkurs! Om du är redo att läsa och jobba flitigt på egen hand finns det inget som säger att du inte kan komma in. Men vi ska inte lura dig, det kräver nog mycket jobb, men det går nog.
Vad bra att du fått prepkursmaterialet och gamla prov från er bekanta - det är en bra början. Det lönar sig även att öva på massor av fysik och kemi uppgifter under hela tiden du läser till inträdesproven, eftersom tiden för inträdesförhören inte är så lång och man kan få bråttom utan rutin att räkna.
Du kan alltså klara dig utan prepkurs också, bara du orkar läsa och är motiverad. Men även om du inte kommer in första gången behöver du inte ge upp, det finns massor av människor som söker flera gånger innan de lyckas.
Lycka till med studentskrivningarna och inträdesförhören sedan, vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Lena