Tjena!
14.10.2013
Hejsan! Börjar bli aktuellt att snart börja söka vidare från gymnasiet men skulle vilja ha ett riktigt mycker fart och action i framtida jobb, mycket fysiskt. har ni några tips till mig?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
21.10.2013
Hej, vi väntar på svar från våra studiehandledare, svaret kommer här under så fort vi bara får det :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Nåja, nu hugger vi i med din fråga!
Att hitta ett yrke med mycket fart och action i borde inte direkt vara svårt, men sådana yrken är ofta också krävande, både mentalt och fysiskt. Ta tex polis. I en polismans vardag kan det nog hända en hel del under ett arbetspass (som ofta dessutom är långt, tex 24 timmar), men däremellan så blir det kanske många långa tråkiga timmar av sittande i patrullbilen - tills det plötsligt är maaassor av intensiv action på en gång. Samma gäller säkert fredsbevarare och brandmän. Ambulansförare har kanske lite mer jobb, eftersom där ingår en hel del skjutsande mellan olika sjukhus, HVC:n osv, men emmellanåt är det ju akut och då ska man verkligen vara skärpt.
Skillnaden mellan fart- och actionfyllt och stressigt är ibland hårfin. Visst kan en barndagvårdares, avdelningsjukskötares eller servitörs jobb vara väldigt fart- och actionfyllt, så att de stupar ner i soffan när dagen är slut. Fysiskt krävande kan de jobben också vara. Men det kanske inte var den typen av jobb du hade in mind?
Lite mer "otippade" yrken är ju också fart- och actionfyllda, som eventmanager (ordnar allt från stora festivaler till mässor), produktionsledare inom media (tex inom film, TV, nätet, teater...), tränare inom någon sport eller djurparksskötare. Vildmarksguide/Reseledare. Koreograf. Veterinär för större djur. Bartender. Cirkusartist. Idrottsinstruktör tex på ett gym. Kock på en fin restaurang.
Sedan finns det ju också yrken som man i första hand inte tänker på som actionfyllda yrken, men som verkligen kan vara fyllda av fart. Ta skådelsepare tex. Att vara med exempelvis i en musikal kan vara otroligt krävande, både fysiskt och psykiskt, med dans, sång, entré vid exakt rätt ögonblick, alltid rätt mentala sinnesstämning... En sådan har föreställningar så gott som varje kväll, kan reptera på dagen och i princip vara igång dygnet runt. Så att sätta sig in lite i vad olika yrken faktiskt innebär på riktigt kan ge en massa idéer!
För fler tips: googla "yrken" eller "professions" och så får du troligen listor, tex i alfabetisk ordning, som du kan få fler idéer om. Googla sedan de du är intresserade av för att få veta mer om vad man faktiskt gör då. Ofta har vi ju en hel del förutfattade meningar eller fördomar mot en hel del yrken - eller bara ingen riktig fakta alls om vad det egentligen är man gör som tex militärbefäl eller psykiatrisjukskötare. Tex stridspilot kan låta nog så spännande, men kanske en sådan bara sitter vid sitt skrivbord dagarna i ända och sedan en halvtimme kör ett så tekniskt avancerat plan att det i princip kör sig själv, medan socialarbetaren för barnskyddet har det mest spännande på riktigt? You never know...
Slutligen googlade jag lite, både på svenska och engelska och hittade följande intressanta yrken: bull-rider (alltså cowboy som rider i rodeos), stridspilot, SWAT, professionell wrestler, stuntman, formula-förare... Kunde göra listan hur lång som helst, men kanske du redan "håxat" något du vill göra ;) Fast kanske man inte behöver få HELA sitt behov av fart och spänning fyllt inom sitt yrke heller? Man kanske kan jobba som ingengör på dagarna och som fallskärmshoppnings-instruktör eller bergsklättrare på internationell nivå eller kickboxare på fritiden?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott