vad kan jag bli?
16.01.2014
Hejsan! efter nian for jag och studera till närvårdare eftersom jag hade inget annat val, jag ville bli frisör elr studera till en kosmetolog men jag blev allergisk mot parfym så då var ända valet att bli närvårdare. Jag går andra året, men jag känner inte att det är det jag vill jobba som, jag vill inte heller studera vidare som har någonting att göra med sjukvård, äldre, barn osv. Min dröm skulle vara att ha en egen frissa salong elr nånting sånt som har med skönhet att göra, men jag tror inte jag skulle klara av det pga min allergi.. Så jag undrar om det finns någonting inom "skönhet" som man kan studera elr jobba med fast man är allergisk mot parfym? och var isf och hur länge ska man studera? Elr hur ska man veta vad man vill bli ? :s sjukt svårt. vill inte studera vidare efter närvårdare eftersom jag inte alls är intresserad av det, känns meningslöst. Skulle så jätte gärna vilja bli duktig på just allt om skönhet, hårvård, frisyrer å sånt, åhh, det är det jag brinner för! :)
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.01.2014
Hej, vi ska kolla med studiehandledarna, återkommer. h. ungdomsinformatören Sanna
Gå färdigt närvårdare! Det är alltid väldigt bra att ha en utbildning från andra stadiet. Sedan kan du ju söka exempelvis till Novia och skönhetsbranschen http://www.novia.fi/utbildning/skonhetsbranschen
Pia och Sippan
Så säger båda våra studiehandledare. Det är alltid bra att ha en hel utbildning och inte avbryta. Du vet ju aldrig vad du börjar med i framtiden och en närvårdar examen kan vara bra att ha. Både i många olika jobb och sen för egen del. Sen kan du gå vidare till tex Estenom på Novia. Som estenom behöver du ju inte nödvändigtvis jobba med behandlingar utan du kan satsa på försäljning eller rådgivning av olika slag. Sen kan det ju hända att du skulle klara av att göra behandlingar till en viss del, det finns ju massor med produkter för allergiker, utan dofter eller med sk. "säkrare" ingredienser. När en produkt är allergitestad så betyder det ju inte att det är 100%säkert att alla som är allergiska kan anävnda den, men sådana ingredienser som brukar kunna ge reaktioner har lämnats bort och byts ut. Om du utbildar dig till estenom kan du ju också jobba med mode och kläder och det borde ju kunna gå bra. Man vet ju inte vad som händer i framtiden, kanske har du en egen frisörsalong nångång, då kan det vara bra med en närvårdar utbildning i bottnen, det kan tom inverka på vad du betalar i moms. Som närvårdare är det ju inte bara barn eller äldre man måste jobba med, du kan ju välja nästan vilken inriktning som helt sen. Sluta inte på närvårdarutbildningen, gör den klart nu när du ändå gått så pass länge, skulle vara synd att avbryta nu, du kommer helt säkert att ha nytta av den utbildningen också en dag, vänta bara ;) Min mamma brukar säga att "kunskap är ingen tung börda att bära med sig", man vet aldrig vad man kan ha nytta av mittiallt. Jag tror att allt som händer och sker oss i våra liv har en mening, vi kanske inte förstår det just då men senare när vi ser bakåt så kan vi tänka att: "jaha, det var därför som jag skulle uppleva/göra/råka ut för det där, därför att jag skulle vara bättre förberedd på någon annan sak sen".
Lycka till i livet och hoppas vi kunde hjälpa dig!
Kram från ungdomsinformatören Sanna