vad krevs?
26.04.2014
Hej! Mitt drömyrke är läkare och just nu är de det enda jag verkligen skulle vilja jobba som i framtiden. men jag har inte toppen betyg mera medelmåtliga. Så min fråga är att hur bra betyg krevs i gymnasiet för att man ska någon chans i sökandet? ensomundrar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.05.2014
Hej dusomundrar!
Vi kollade rförst upp lite vad våra studiehandledare skrivit tidigare om möjligheten att slippa in på läkarutbildning och hittade här ett bra och omfattande svar, http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/studierna/dromyrket-2/lakare-3. Med andra ord så bidrar studentbetygen (obs inte gymnasiebetygen), speciellt i vissa ämnen, nog till möjligheten att bli antagen, men mera verkar det hänga på inträdesproven. För inträdesproven behöver man vara riktigt bra i biologi, fysik och kemi och helst ha gått fördjupade kurser i de ämnena. Kolla länkarna i det tidigare svaret för att se bla vad som krävs för 2014 eller 2015 och varnärhur prepkurser ordnas.
Ett tips som inte fanns med i förra svaret är också att om man inte slipper in på första försöket, så kan man gå ett år på någon annan vård- och medicinsk utbildning. Redan under ett år närvårdarutbildning lär du dig en hel del som du kommer att ha nytta av sedan, allt från medicinska termer och anatomi till läkemedlestermer.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott