vill byta skola
08.02.2014
Hej, jag går nu första året i ett gymnasium i södra Finland (och bor där oxå). Jag har börjat fundera på att byta till chaufförslinjen i Närpes pga att jag inte riktigt trivs i gymnasiet och det är allmänt för krävandeFör mig.
Är chaufförslinjen en sådan man söker till efter grundskolan? Kan man gå kombi där för att ändå få studenten? Är det svårt att komma in dit? Måste man söka via gemensam ansökan eller kan man bara kontakta deras studiehandledare? Måste man genomgå inträdesprov och sådant för den linjen? Är den allmänt krävande/ få som kommer in dit?
Och sen vet jag inte heller hur jag ska övertala mina föräldrar om att hoppa av gymnasiet och flytta till Närpes, för de har ganska höga krav på mig pga att de själv gått ut gymnasiet med väldigt höga betyg och så är det ganska långt att flytta från södra Finland till Närpes oxå.
Tacksam för svar! :)
en som undrar

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till studiehandledaren för YA! i Närpes, så mer detaljerat svar är på kommande. Den mesta infon hittar du ju nog på deras webbsidor om chaufförslinjen och om kombi osv, börja tex här: http://www.yrkesakademin.fi/swe/Utbildning_for_unga/Utbildningar/Teknik_och_kommunikation/Chauffor/Enheten_i_Narpes.491.html
Men när det gäller dina föräldrar, så är det svårt att veta vad som skulle fungera att säga för att de skulle förstå vad du vill och varför. Ett par tre råd har vi dock:
- Ju mer info och fakta de får om chaufförslinjen och vad den här flytten skulle innebära för dig, desto större chans att de ska kunna se objektivt på bytet. Så ta reda på ännu mer än vad du får via hemsidorna och oss. Kolla tex vad buss/tåg skulle kosta för en helg hem, även tider och rutter. Kolla ifall internatet bjuder på frukost och varm kvällsmat (har för mig att de gör det). Kolla hur stor andel av de utexaminerade chaufförerna som direkt får jobb. Jämför allt det här sedan med vad en stundentexamen skulle innebära i kostnader för böcker och liknande - och påminn om att man ju inte är "färdig" efter studentexamen utan då börjar bara nästa steg, dvs mera studier. Går du dessutom kombieamen, så har ju inga dörrar stängts heller. Man slipper ju överlag in på en massa högskolestudier redan bara med yrkesexamen.
- Ta med dina föräldrar till Närpes och hälsa på, både vid utbildningen och vid internatet. Då får de själva en bild av hur du skulle ha det där. Och vi har förstått på andra bekanta föräldrar till blivande studerande vid yrksskolorna här i nejden att de blivit jättebra mottagna vid skolorna och internaten och blivit mycket imponerade över allt från rummen till hur allt är strukturerat där! Så en road-trip till Österbotten skulle säkert göra gott för din sak!
- Vilken typ av människor är dina föräldrar, alltså vilket tillvägagångssätt skulle fungera på dem? Vilken typ av argument använder de själva när de vill något? Ska förklara närmare: tex vissa människor som ser mest bara på ekonomin och därför är billigare alternativ alltid bättre. Andra människor har höga ambitioner och kanske fördomar om "blue collar jobs" och då kanske framhållande av kvalitativa egenskaper hos det man vill välja smäller högre. (Kanske de tror att en chaufför går i träskor och kör på Norge med usel lön - hitta då exempel på tex framgångsrika egenföretagare med en flotta av budbilar eller liknande). En tredje typ går mest på känslor och då kanske sådana ord som vantrivsel, skoltrötthet och uppgivenhet smäller högre än fakta. En fjärde typ av människor kanske är lite hönsmamma-typen och tänker mest på trygghet, kanske till och med har svårt att låta sina barn växa upp och stå på egna ben - eller är rädd för alla "faror" - och då kanske sådant som internatets "alla ska vara inne klockan 10"-system tilltalar dem. Förstår du nu vad vi menar? Fundera alltså på vilket sätt med vilka motiveringar du ska tala med dina föräldrar om det här. Fel sätt kanske bara gör att de lägger sig ännu mera på bakhasorna och förbjuder dig ännu mera.
Hoppas det här hjälpte lite, och som sagt så är mera info på kommande!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna
Hej!
Chaufförslinjen (chaufför, kombinationsförare, busschaufför) är en ungdomslinje så man söker dit via gemensamma ansökan 24.2 – 14.3.2014. Du söker alltså in med grundskolans avgångsbetyg. Man kan studera kombi d.v.s. du läser matematik (kort eller lång), modersmål, engelska och finska. De kurser du har godkända från gymnasiet får du räkna tillgodo när du börjar studera på linjen. I Närpes är det mesta av kombistudierna hänfört till tre perioder, en period varje år. Inlärning i arbete har man då tre perioder (det normala för en yrkesskola). Man förlorar alltså inget av inlärningen i arbete. De som inte studerar kombi har sex perioder inlärning i arbete, d.v.s. man är ute på inlärning i arbete ett år under de år man studerar. Inlärning i arbete kan man utföra på hemorten. Skolan har internat.
Chaufförsutbildningen hör till de utbildningar som har urvalsprov, som ordnas 7-8.5.2014. Kallelse med närmare information skickas till den som söker. Vi hälsofaktorer kan inverka på antagningen t.ex. insulinbehandlad diabetes, epilepsi, hjärt-kärlsjukdomar, njursjukdomar, sjukdomar i stöd- och rörelseorgan, psykiska sjukdomar och missbruk av berusningsmedel. Urvalsprovet är inget man behöver läsa något till.
Om det är svårt eller inte att komma in beror på hur många som söker, vilket kan variera från år till år. Vi har studerande från södra Finland speciellt från Kimito-Pargas trakten, ibland också från Åland. Man är välkommen att komma på besök till skolan.
Med vänlig hälsning
Barbro Lepistö
Studiehandledare