Yrken
16.06.2014
Hej!
Jag vet att det nu då är sommarlov, men ändå. Jag har många gånger under mitt år i sjunan fått höra av min studiehandledare,lärarna, kopisar osv att jag är estetisk. Ja, jag är megaintreserad i konst, mode, skönhet, art.....allt sånt men jag undrar. Vad finns det för massa olika jobb i modebranchen och i ''konstbranchen'' eller nu vad man ska kalla det. Tack på förhand! Emh

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
19.06.2014
Hejsan!
Oj vad kul att höra att du fått såna komplimanger! Om du dessutom är intresserad av konsten så värmer det säkert lite extra att höra sånt :)
Och vet du, det finns en maaassa möjligheter inom konstbranschen. Det finns absolut inte bara den "traditionella" konstnären som målar tavlor. Inom konsten kan du jobba tex som illustratör (du kan tex illustrera böcker i alla världens former eller hemsidor), som grafiker, med design av någon form (planscher tex), editera filmer, ta foton till olika tidningar... Sen finns det också estetiska yrken som helt enkelt har med inredning och utformning att göra, tex sk "visualister" som kan designa skyltfönster och hur kläder/smycken/vad-det-nu-är är uppställda i affären. Sen finns alltid bildkonstpedagogik, alltså en utbildning som leder dig till lärare i bildkonst.
Så det lönar sig nog att utforska det här vidare. Hitta den del av konsten som intresserar dig allra mest och prata tex med studiehandledaren om möjligheter. Har du hört talas om AVO? Det hittar du här. Där skulle du kunna göra ett test (det tar ganska länge men det är det värt). Du fyller alltså i flera frågor inom tre områden: Arbetsaspekter, Intressen och Egenskaper. Sen tar programmet fram, utifrån dina svar, vilket yrke som enligt programmet då skulle passa dig bäst. Det är nu inget du behöver hänga upp hela livet på, men det kan ta dig ett steg närmare svaret (plus att du lär känna dig själv lite grann!)
Men du, du är ännu så pass ung att du bra kan låta den här idén gro lite i huvudet. Testa på olika konstformer och fundera på vad du tycker är mest intressant. Om du ska jobba inom konsten så är det viktigaste att du kommer dig ut på marknaden så att folk vet vem du är och vad du gör. Du måste alltså kunna marknadsföra dig själv och dina produkter och inte, inte, inte ge upp fast det kan gå trögt. Var inititiativrik och håll fram dig själv!
Det finns också många konstnärer som har sitt intresse bara "vid sidan om", och jobbar med (eller åtminstone har en utbildning) också inom något annat område. Helt enkelt för ekonomins skull.
Men vi hejar på dig!! Så härligt att du redan hittat något som du vet att du är bra på och framför allt trivs med!!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica