studiestöd
15.12.2016
Hur länge får man egentligen studiestöd? Kan man studera en "andra examen" och ändå få studiestöd? Jag har själv gått en högskoleutbildning på 4 år och lyft studiestöd under september-maj under de fyra åren. Nu är jag dock arbetslös och har väldigt få möjligheter att få jobb. Jag vill inget hellre än att få en utbildning och ett jobb. Hur ska jag göra? Jag har väl bara några studiestödsmånader kvar och en utbildning på högskolenivå kan ju va upp till 5 år i "värsta fall". lessen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.12.2016
Hejsan, det var en knepig fråga. Trist när man kämpat sig genom en utbildning och sen märker att det inte finns jobb. Men för att nu vara helt på det klara med vad du kan ha kvar så logga in med dina bankkoder på denna Fpa sida, så borde det komma fram vad du har fått och vad du kan ha kvar.
Om det skulle visa sig att du använt alla dina studiestödsmånader så finns det nog ändå olika möjligheter. Du kan kanske hitta någon vuxenutbildning som går delvis på distans så man har möjlighet att jobba samtidigt. Sen att hitta jobb kan ju vara en annan femma...men möjligheten finns :)
Det går också att boka en tid till Fpa och höra med dem vad det finns för möjligheter via dem. Föregångarna i Vasa, kan också eventuellt hjälpa dig.
Ge inte upp, det finns helt säkert en hel del möjligheter för dig att hitta en utbildning och ett jobb som du känner är rätt. Det kanske blir en lite krokig och inte så spikrak väg, men med vissa mellan stopp ska det säkert ordna upp sig. Gräm dig inte över det som har varit, du vet aldrig när du kan komma att ha nytta av det du lärt dig. Min mamma brukar säga att kunskap är inte tung att bära med sig. Det kan vara så att du sen i framtiden märker att du behövde just det du utbildat dig till för att kunna komma vidare till något annat som kommer vara mitt i prick <3
Kom även ihåg att det finns en massa stipendier du kan söka, dem hittar du HÄR.
Många kramar från ungdomsinformatörenSanna