Bieffekter från p-piller efter byte till spiral
10.02.2021
Hej Decibel!
Jag har nyligen slutat ta p-piller och bytt till kopparspiral (tog mitt sista p-piller några dagar innan insättningen). Jag ville sluta med hormonpreventivmedel på grund av de bieffekter de olika sorterna jag testade gav mig. Något jag glömde fråga min gynekolog var: hur länge tar det innan de bieffekter som kom från mina p-piller försvinner? Och kan jag märka av någon typ av tillfällig bieffekt på grund av att jag slutar med hormoner efter flera år?
Tack på förhand! Spiralen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2021
Hej,
Jag är inte säker på vilka bieffekter du menar eftersom du inte skriver någonting om vilka du har upplevt med p-piller.
Om du nu skulle vara helt utan preventivmedel så skulle du t.ex. kunna bli gravid så fort du slutar med dina p-piller. Mängden hormoner i p-piller är liten (vilket ju också är anledningen till att man måste ta dem regelbundet) så den största effekten av dem avtar ganska fort - men exakt hur länge det tar är individuellt. Det sägs att det tar ungefär tre cykler för kroppen att vänja sig vid p-piller, så generellt kan man anta att kroppen behöver samma tid för att återanpassa sig och börja fungera helt på egen hand då man slutat. (Medan man äter p-piller så är det t.ex. p-pillren som ser till att cykeln är regelbunden - vilket kroppen sedan måste klara av själv, och det kan ta lite tid.) De olika psykiska bieffekter man kan uppleva av p-piller brukar inte ta lång tid på sig att försvinna då man slutat med pillren.
Men eftersom du nu har en kopparspiral så är det svårare att veta vilka symtom som beror på vad. Det är t.ex. vanligt att man får rikligare blödningar med kopparspiral, så då är det svårt att veta om det är den minskade mängden hormoner som orsakar förändringar i blödningarna eller om det är kopparspiralen.
Försök att ge din kropp tid och ha tålamod med den. Jag är ledsen att jag inte kan ge något mer exakt svar men eftersom alla kroppar är olika och omsätter hormonerna olika så är det väldigt individuellt. Jag hoppas att kopparspiralen kommer att passa dig.
Kram,
Tessi