Hur rakar jag mina bollar?
04.04.2024
Hej, jag har börjat få hår på mina bollar och undrar hur man gör när man ska raka dom. Det känns lite läskigt att raka sig där ifall man skulle råka skära sig Bollhår

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2024
Hej,
Som du säkert vet så finns det ingenting som säger att du måste raka din pung. Det finns alltså inga direkta hälsofördelar med det (snarare tvärtom) men det är inte heller faligt att göra det så om du vill testa så är det också helt okej.
Alltid då man skall raka sig, oavsett var på kroppen det är, så skall man se till att rakhyveln är vass och ren. På det sättet kan man undvika en hel del problem. Använd raklödder eller någon kräm/gel som gör att hyveln glider lättare. Sträck ut huden lite så att den inte är lika skrynklig och så rakar du dig försiktigt och med ganska korta drag. Efteråt kan du gärna smörja huden med någon fuktighetskräm.
Lycka till,
Tessi