Terapi för studerande
06.04.2024
Hej! Är det gratis för en studerande att börja gå i terapi och finns terapi i Jakobstad? Hur går hela processen till att söka hjälp? Om man går på yrkeshögskola eller uni
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
11.04.2024
Hej!
Om din studieort är Jakobstad och du studerar vid yrkeshögskola så har du möjlighet att söka hjälp för psykisk ohälsa på Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS). Här kan du få stöd och utredningar, delta i förebyggande grupper och behandlingsgrupper, besöka en psykiatrisk sjukskötare eller en läkare, få korttidsterapi (ca 10-20 ggr) och andra korta, tidsbundna vårdformer, läkemedelsbehandling, stöd för studieförmågan (särskilt stöd). Det är också möjligt att konsultera en psykiater, genomgå en psykologutredning och göra bedömningar av studieförmågan samt utredning av behovet av fortsatt vård.
Dessa tjänster för Jakobstadsstuderande ordnas i Karleby så du hamnar att bege dig dit i så fall. Här finns kontaktuppgifter: https://www.yths.fi/sv/servicestallen/karleby-2/ Där görs en bedömning av ditt mående och vad du behöver för slags vård utav de ovan nämnda.
Om du funderar mycket över ditt psykiska mående eller har ganska lindriga symptom så kan jag  också rekommendera dig att kolla in Psykportens egenvårdsprogram som är gratis. De finns här: Psykporten.fi
Lycka till!
Hälsningar Camilla