tw gå ner i vikt hälsosamt
04.04.2024
Hej decibel!
(triggervarning)
Finns det något hälsosamt och enkelt sätt att gå ner lite i vikt typ inför sommaren utan att det går över styr och utan att helt utesluta ”god mat” osv. Jag vet att jag inte är överviktig och jag vill inte heller gå ner så mycket men kanske hellre så jag inte går upp i vikt utan så jag håller min nuvarande vikt eller lite mindre, jag vill också börja med att säga att jag absålut inte vill ha en ätstörning för jag vet hur farligt det kan vara. Jag tränar redan ganska regelbundet, men kan jag kanske byta ut några pass till mer ex. cardio eller liknande? jag tränar mest styrka, flexibilitet och ibland uthållighet för tillfället, det blir sammanlagt ca. 3 ggr i veckan. Jag är även en riktig godisråtta och skulle vilja utesluta socker mer men jag har testat sockerstrejka och det gick typ en vecka så ja det gick inte så bra, men har ni några bra (och hälsosamma) tips angående detta?
(obs. till alla som läser detta, ni är perfekta precis som ni är!!) loppan

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
05.04.2024
Hej!
Jättebra fråga och så bra också att veta att liknande tankar kan leda in i en tragisk ätstörning.
Men oavsett så är det klokt för allihop att skippa vågen, varför ska man ens kontrollera vikten? Finns det övurhuvudtaget någon fördel med att väga sig?
Vikten varierar flera kg under dagen och våra kroppar ändrar under månaden fastän inte vikten ökat.
För att du ska äta "rätt" så är det absolut viktigaste regelbundenheten, ät regelbundet med några timmars mellanrum. Håll dig till en matportion, matmängden är individuell, en bra regel är att om du blir hungrig inom en timme så har du ätit för lite och är du mätt i fyra timmar så har du ätit lite för mycket. Sikta in dig på minst fyra måltider per dag och undvik småätande mellan måltiderna. Dessa råd bidrar till att du inte vill äta så mycket sötsaker, så allt hänger ihop.
Att godisstrejka tycker jag låter trist och det är helt normalt att vara sötsugen, mer sötsugen blir du om du småäter och inte äter regelbundet.
Fundera på vad som passar dig: godis ett-två tillfällen per vecka eller lite varje dag? Obs ät godiset oavsett till en måltid, det har många fördelar.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare