Smärta vid samlag
15.04.2024
Hej!
Jag har nyss börjat med p-piller igen och upplever smärtor vid slidöppningen när jag har sex. Glidmedel hjälper lite men inte tillräckligt fastän hur mycket vi använder. Har förut upplevt smärtor ibland, men inte på denhär nivån. Kan det vara pga p-pillren och vad kan jag göra så det hjälper? Borde jag sluta med dem?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.04.2024
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt för mig att veta vad samlagssmärtorna beror på. Det talas mycket om p-pillers biverkningar och de problem som de kan orsaka, och det man vet är t.ex. att de ofta leder till att slemhinnorna i underlivet blir känsligare eftersom de blir torrare, men det händer givetvis inte alla som äter p-piller. Det som är "bra" i en dålig situation är att du nu har reagerat på att någonting har ändrat, och att du/ni aktivt har försökt göra någonting åt det genom att använda glidmedel. Jättebra!
Jag tycker att det bästa skulle vara om du bokade en tid till gynekolog så att du fick bli undersökt. Gynekologen kan se över slemhinnorna och ta ställning till vad smärtan kan bero på. Sedan kan ni tillsammans fundera över om det kan bero på dina p-piller och vad som skulle vara den bästa lösningen på problemet.
Det du själv kan fundera på redan innan gynekologbesöket är om det är på en viss punkt du känner smärtan eller om den känns "överallt". Testa t.ex. med att lägga glidmedel på fingrarna och känna efter själv. Är det smärtsamt också om du för in fingrarna och finns det någon specifik punkt där smärtan känns som värst?
Kontakt med en gynekolog får du genom att boka en tid till preventivrådgivningen på din hemort. Jag hoppas att ditt problem taas på allvar och att du får hjälp, och du skall vara stolt över dig själv för att du tar din egen kropp på allvar och reagerar då någonting inte känns rätt!
Kram,
Tessi