tankar kring israel palestina kriget
27.03.2024
Hej! Jag är en person som är intresserad av krigshistoria och lägger vikt på min fritid att studera kring krig och konflikter. just nu studerar jag mest kring israel-Palestina konflikten som pågår just nu (den har ju pågått i 75 år egentligen).
Jag har många tankar kring denna konflikt och vill liksom skriva av mig och min ståndpunkt i denna konflikten som jag skulle vilja ha lite svar på.
Jag hör väldigt mycket olika människor runtomkring mig som har olika åsikter i detta, vissa är mer pro-Palestina och vissa är pro-israel. Jag ser mycket olika inlägg på sociala medier, en del som jag ser som propaganda och en del som väljer sidor och promotar det.
Jag personligen ser denna konflikten som väldigt komplex och komplicerad. Jag har läst på en hel del och försöker förlita mig på opartiska källor såsom vad olika människorättsorganisationer och vad dom säger, för jag tänker att en opartisk källa är mer tillförlitlig då pro-palestinsk och pro-israelisk media ses som mer av propaganda och för information som är i syfte att gynna sig själva.
Jag har läst på en hel del om historien bakom detta sedan innan 1948 dessutom. Vad jag kan säga att jag inte har något emot Israel som land eller dess människor. Jag erkänner staten israel och dess rätt till existens då syftet med israel var att skapa en fristad åt judarna där de kunde bygga upp sina liv igen efter århundranden av antisemitism, förföljelse och som sedan kulminerade i förintelsen, världen blev förskräckt av detta och sympatin för judarna gjorde att israel skapades, jag vet att britterna hade geopolitiska intressen i mellanöstern och dom såg sionisterna som hjälp att vinna stöd i genom att lova judarna ett land, men det var inte det avgörande som gjorde att israel skapades. På tal om sionismen så är det i sin helhet strävan efter att upprätta en judisk stat i Palestina, vilket jag inte ser som något fel med tanke på att sionismen uppkom som följd av antisemitismen i Europa och nationalismens väckelse under 1800-talet, så det är ju förståeligt, judarna längtade hem, hem till Jerusalem. Sen å andra sidan så är sionismen ingen homogen ideologi egentligen, den typ av sionism jag är emot är den som är mer av högerextrem karaktär vilket också israels nuvarande regering är, de vill ta över västbanken och tar över allt mer och mer, jag ser dessa som ingen väg till fred. Jag står för de i israel som står för fred med Palestina. Jag har alltså inget emot Israel som land och dess anledning till existens, för jag ser det som sympati för stackars judar som behövde en fristad för att bygga upp sina liv igen, men vissa sionister är jag emot som jag nämnde ovan och hur dom beter sig i konflikten med Palestina.
När det gäller kriget i sin helhet och min syn på Israel så tänker jag att jag inte stöttar israels regering. Den är högerextrem och det går liksom inte att lita på Israel, dom högerextrema har ju redan en fientlig inställning till Palestinierna så man kan ju inte lita på att detta kommer sluta bra enligt mig. Jag såg en nyhetssändning där dom högerextrema hade en konferens och netanyahus egna ministrar medverkade, de önskade att alla palestinier fördrivs och att israel ska ta över allt och återuppbygga bosättningarna. Det är ju helt galet enligt mig. Känns inte som att det som pågår just nu är enbart att eliminera Hamas.
Jag står för att israel ska försvara sig mot Hamas, det som hände den 7 oktober var en fruktansvärd terroristattack och jag avskyr Hamas. Israel ska ha rätt att försvara sig mot Hamas men jag fördömer Israels urskillningslösa dödande av civila i dom fallen israel beskjutit civila mål utan att det finns bevis för Hamas ska varit måltavlan. Sen så är det så att jag också läst på om Hamas påstådda användning av mänskliga sköldar. Det människorättsorganisationer kunnat påvisa är att Hamas sätter upp sina artilleriet och andra vapen i närheten av bostäder och bostadsområden, när israel är ute efter att träffa Hamas så träffas också civila bostäder vilket kan tolkas som en typ av "mänsklig sköld" i och med att jag anser att dom inte skyddar sitt folk, inte nog med det, hela blockaden av Gaza är ju på grund av Hamas. Det är sedan deras övertagande 2007 som blockaden etablerades av israel (även Egypten) då Hamas utgör ett hot mot israel och skjuter raketer. Det är förståeligt att israel upprättar en blockad av säkerhetsskäl men den är ju också något överdriven med tanke på att det begränsar palestiniernas rörelsefrihet och leveranser av viktiga förnödenheter såsom mat. Blockaden är jag emot gällande humanitära skälet. Och under det som råder just nu genomlider folket enormt mycket och israel måste låta förnödenheter nå fram, att låta folk svälta är ju en katastrof.
Allt handlar inte bara om Gazaremsan. På Västbanken har israel byggt bosättningar vilket jag helt är emot, och det är ju emot internationell rätt. Palestinier behandlas dåligt i västbanken vilket jag starkt motsätter mig.
När det gäller min syn på Palestina så är jag mer för den palestinska myndigheten som styr i västbanken och jag är emot Hamas. Hamas är en terroristorganisation och det räcker med att se på deras handlingar; raketbeskjutningar, tidigare självmordsattentat i israel och hot mot att utplåna Israel. Deras metod för att uppnå deras mål är ju terrorism. Sen handlar det inte bara om kriget mot israel som jag är emot Hamas, utan också hur de vill styra den Palestinska staten. Hamas är politiskt islamism och vill styra Palestina som en islamistisk stat likt Iran (därför dom har så mycket stöd av Iran). Den Palestinska myndigheten/Fatah är sekulariserade och varit villiga till att erkänna Israel. De är dessutom sekulariserade vilket jag ser som en bättre väg.
Israels regering är högerextrem och Hamas är islamister, båda ideologierna har jag inte så mycket gott att säga om personligt. Jag kan inte ta parti för någon av dom.
Det jag ser som lösningen är en tvåstatslösning, att upprätta en palestinsk stat på västbanken och Gazaremsan utifrån 1967 års gränser och en israeliskt stat. De måste leva sida vid sida i fred och samexistens. Ett byte i båda ländernas regering måste komma fram. I Israel måste partier som står för fred komma till makten och detsamma i Palestina. Palestinska myndigheten borde återta kontrollen över Gazaremsan och avsätta Hamas.
Men hoppet om en tvåstatslösning tror jag inte är i sikte med tanke på det som händer just nu. Jag tror inte Israel kommer lyckas eliminera Hamas. Hade dom ändå lyckats eliminera Hamas så tror jag att Hamas ideologi och vision om att utplåna Israel kommer finnas kvar och leva vidare. Det är många palestinier som motsätter sig Israel och hatet har funnits länge, det som händer just nu är det värsta hittills och när familjemedlemmar ser sina nära dödas så spös hatet mot Israel på ännu mer. Så något annat hade kommit upp efter Hamas om nu väl Israel eliminerar dom, något som kommer följa Hamas fotspår kommer dyka upp säkert. exempelvis: Dom allierade lyckades eliminera nazisterna från makten i Tyskland, men nazismen finns kvar.
Så med allt detta känner jag mig neutral. Tycker mi att min ståndpunkt låter neutral? Alla dom olika aspekterna och min synsätt jag rabblade upp här ovan med hur jag ser på israel & Palestina, jag säger väl inte emot mig själv någonstans? är det tydligt hur jag tänker kring detta? Allt detta jag skriver känner jag att det är en realistiskt synvinkel och jag känner att man måste vara realistisk i såna här situationer. Och om jag säger att "Israel har rätt att förvara sig" så handlar det ju om realistiska perspektiv och inte att man är nödvändigtvis pro-israelisk? För alla har ju rätt att försvara sig vid en invasion, och nu var ju Hamas attack på israel så pass omfattande att israel måste försvara sig.
Jag känner mig varken pro-palestinsk eller pro-israelisk generellt, utan jag kollar det utifrån olika aspekter för att förstå komplexiteten i denna konflikt.
Ha en glad påsk! Delli
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.04.2024
Hej!
Det verkar som att du är väldigt kunnig och påläst om den här konflikten samt historien bakom den. Det är fint att du är intresserad och att du försöker se på situationen från flera perspektiv. Genom att skriva till oss hoppas jag att du fick en tydligare bild av kriget samt dina tankar och åsikter kring det. Att skriva ner det man tänker är en bra och hälsosam metod för att strukturera upp allt man har i sitt huvud.
Jag hoppas att du fortsätter läsa på om det här och att du fortsättningsvis är noga med källkritiken.
Eftersom vi på Decibel är politiskt obundna kan vi inte ta ställning i den här frågan utöver våra djupaste sympatier för alla de som drabbats av den här hemska konflikten.
Kram,
Rosanna