Åminne.
11.05.2015
Du e ju åminne nu i helg. Så ja undrar hur det riktigt går till? Och hur brukar he va me bussar? brukar di va proppfull å man måst stå eller sitt brevi nån random. Tack i förväg. Tållibåll

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.05.2015
Hej, här fick vi lite hjälp med svaret från en tjej "som varit med förr"
Då de gäller bussarna så beror det mycket på vilken buss man åker med och var man stiger på. Har bussen stannat på många ställen före så kan det nog i värsta fall vara väldigt fullt. Så vill man vara säker på att få en plats så skulle jag rekommendera att man tittar på busstidtabellerna och väljer en buss, som t.ex. Den som stannar vid Vasa gamla busstation eftersom den inte åkt så långt före den stannar i Vasa. Då man stiger i så finns det ju ofta möjlighet att betala tur och retur, om man vet att man ska hem med samma buss så kan det ju lönas att betala allt på en gång. Men då måste man ju hålla koll på biljetten man får förstås.
Hur det går till på ort och ställe så vet jag inte riktigt hur jag ska förklara men bussen kommer dit och man stiger av. I början då man just kommit fram så brukar det inte vara någon där inne och dansa så man brukar mest gå omkring på området och prata med folk man känner. Sedan är det ju bara att gå och betala in sig vid inträdet och gå och dansa eller bara umgås. Man får ofta ett sånt där "armband" då man betalar in sig så det går bra att gå ut och in som man vill bara man visar armbandet. Jaa, sedan ska man ju komma ihåg tiden så man vet när man måste börja gå tillbaka till bussen så man slipper hem. Ibland kan det vara lite svårare att veta vilken buss som går dit man ska, men då är det ju bara att fråga busschauffören. :)
Hoppas du får en bra kväll!