vän som behöver hjälp
04.04.2024
Hej
Jag har en vän som verkligen behöver hjälp, eller behöver få hjälp med sin situation, tyvärr måste jag skriva det mesta i hemliga rutan pga att informationen är så pass personlig men jag hoppas endå verkligen att ni kan ge ett bra svar J
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.04.2024
Hej!
Tusen tack för att du tog kontakt med oss. Ursäkta för att du fått vänta så länge på ditt svar. Eftersom det här var en så allvarlig och svår fråga måste vi höra oss för med flera olika experter.
Jag vill först och främst berömma dig för att du tog kontakt. Du är verkligen en otroligt fin och värdefull vän. En sån som alla människor behöver. Jag är så hemskt ledsen att det här ansvaret fallit på era axlar som hennes vänner. Det är fel att ni inte fått hjälp av den vuxna som ni vände er till. Ni som barn ska inte behöva bära en sån här börda ensamma. Det finns tyvärr ingen lätt lösning på den här situationen men du ska inte förlora hoppet.
De råd vi fick av socialvårdens servicehandledning är att det behöver göras en anonym barnskyddsanmälan. Nu låter det här jätteallvarligt och skrämmande men tro mig, så är inte fallet. Vem som helst kan göra en barnskyddsanmälan elektroniskt och anonymt. Det kan vara barnet som blir utsatt eller en vän till barnet (t.ex. Du). Ni får också jättegärna ta hjälp av någon trygg vuxen. T.ex. en förälder, en lärare, en skolcoach eller kuratorn.
Här kommer några tips på vad du kan tänka på när du gör en barnskyddsanmälan:
• Viktigast är att du vet din väns för och efternamn.
• Det viktigaste är inte detaljerna utan fokusera på det som oroar dig. Alltså: Misshandel, hot, tvångsgiftemål, pappas drickande, kontrollerande beteende, flickans försämrade psykiska hälsa, flickans rädsla för sina föräldrar, oro för sina yngre syskon, föräldrarna isolerar flickan från omvärlden osv. Det är viktigast att dessa saker kommer fram.
• Eftersom du är anonym när du gör din anmälan rekommenderar jag att du börjar din anmälan med “Det har kommit till min kännedom att....” sedan kan du lista upp de sakerna som du skrev om till oss. Kom ihåg att föräldrarna får läsa anmälan när socialen tar kontakt. Låt inte det här skrämma dig. Du är anonym så dom kan inte veta att det var du som skickade in den, men du kan lämna bort vissa specifika detaljer så att det inte märks HUR du känner den här flickan.
• Om det kommer någon fråga i anmälningsformuläret som du inte vet svaret på är det ingen fara, då hoppar du antingen över den eller så kryssar du i “Nej”.
Här lämnar jag länkarna till informationen om barnskyddsanmälan som du kan läsa om du vill. Samt en länk till själva anmälan.
INFORMATION OM BARNSKYDDSANMÄLAN
DIGITAL BARNSKYDDSANMÄLAN (själva formuläret. Det hittas även i slutet på informationssidan)
Personen jag har varit i kontakt med på socialvårdens servicehandledning var tydlig med att deras mål inte är att splittra familjer. Socialen finns till för att hjälpa och stöda familjer som har det svårt. Det krävs ganska mycket för att dom ska omplacera ett barn till en barnskyddsenhet (barnhem). Personen var också tydlig med att socialen kommer att se till att även din väns syskon har det bra. Dom kommer antagligen också från socialens sida att utöka anmälan till alla syskon i familjen så din vän behöver inte oroa sig för att hennes syskon far illa utan henne. Man försöker alltid i första hand att lösa problemen inom familjen så ni behöver inte vara oroliga att socialen kommer storma in och ta henne ifrån hennes familj. Socialen är vana att hantera dessa situationer och dom sköter det snyggt och smidigt. Dom kommer garanterat att också prata med din vän och ta hennes tankar, känslor, välmående och behov i beaktande. Det ni kan göra som hennes vänner är att uppmuntra henne till att vara så öppen och ärlig som möjligt eftersom det ökar chanserna att hon och hennes syskon får hjälp och stöd i sin situation.
Du kan även uppmuntra din vän att göra en anmälan på sig själv. Det finns ett ställe i formuläret där man kan kryssa i att anmälan gäller en själv. Huvudsaken är att anmälan blir gjord av NÅGON och att ALLT det som oroar er kommer fram. Håll inte tillbaka med den informationen. Ju fler exempel ni ger desto lättare är det för socialen att bedöma situationen rätt och ge exakt det stödet som behövs.
Jag förstår absolut att ni oroar er för att saker och ting kan bli värre och det stämmer att det kan bli väldigt jobbigt och rörigt för en tid framåt. Men det är mycket bättre att göra nånting än att inte göra något alls. Som du själv skrev här i din senaste fråga så blir allt bara värre och värre hela tiden. Nu har ni möjlighet att ändra riktning på det här tåget och ge er vän en chans till ett bättre, lyckligare, hälsosammare, tryggare och friare liv. Ingen förtjänar att gå igenom det som hon går igenom just nu. Hon behöver få en chans och en utväg. Ni kan ge henne det.
Angående familjens kultur och religion vill jag vara väldigt tydlig med att inget av dessa står över Finlands lag. Det spelar ingen roll vilken kultur du tillhör eller vilken tro du har. Du måste följa lagen. Att slå sina barn är OLAGLIGT. Att hota sina barn är OLAGLIGT. Om man inte följer lagen och låter sina barn leva i skräck förtjänar man att bli anmäld och stå till svars för det man gjort. Varken du eller din vän behöver skydda hennes föräldrar. Dom som behöver skydd är hon själv och hennes syskon.
Berätta också gärna för din vän vart hon ska ta kontakt om hon känner sig otrygg hemma. Här lämnar jag några nummer som hon kan ringa:
Social- och krisjouren i Österbottens välfärdsområde
Telefonnummer: 06-218 9555 eller 112. Socialjouren erbjuder brådskande socialservice 24 timmar i dygnet alla dagar. De kan hjälpa när det är frågan om familjekriser, eventuellt behov av barnskydd, om någon plötsligt får brist på grundvård, om någon har överlevnadsproblem eller om krishjälp behövs.
En barnskyddsanmälan kan göras av vem som helst, som upptäcker att ett barn eller en ungdom behöver hjälp.
Vid akuta situationer t.ex. hotfullt beteende, hot om våld eller våld så ska man alltid ringa 112
Jag hoppas även att både du och din vän skulle få stöd. Det ni går igenom just nu är inte lätt och ni ska inte behöva vara ensamma i det här. Prata gärna med någon trygg vuxen, T.ex. en förälder, en lärare, skolcoach eller kurator. Jag förstår att ni fått dåligt bemötande tidigare av den vuxna som sa att man inte kan påverka någon annans kultur. Skulle detta hända igen så får du gärna ta en screenshot (skärmdump) av mitt svar och läsa upp det för den vuxna så att hen får höra hur det egentligen ligger till. Ni kan båda även ta kontakt med t.ex.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
Ungdomsstationen Fiilis
Ungdomsstationen Fiilis i Jakobstad erbjuder samtalsstöd och rådgivning för unga i åldern 12-29 år. Servicen är för dig som vill prata med någon som lyssnar, känner stress och ångest, känner dig utmattad och överbelastad, har sömnsvårigheter, kämpar med ensamhet, har det svårt i skolan, går igenom en kris eller vill prata om ditt parförhållande. Du kan också ta kontakt för en vän.
Boka tid genom att ringa eller skicka ett SMS till David Sandström 040 805 1216.
Om något blev otydligt eller om du har frågor kring barnskyddsanmälan eller någon tilläggsinformation så ska du inte tveka att ta kontakt. Nu har vi en ganska tydlig bild av situationen och vet bättre vad som behöver göras så du behöver inte vänta lika länge på svar. Du kan även uppmuntra din vän att vända sig till oss om hon behöver stöd eller tips.
Jag vill än en gång tacka dig för att du tog kontakt och för ditt tålamod. Jag önskar innerligt att din vän ska få det bra och att hon får sin frihet. Jag hoppas också att du ska få pusta ut och inte behöva oroa dig hela tiden. Det måste vara så otroligt utmattande. Kom ihåg att du också förtjänar att få hjälp och stöd. Du är så otroligt modig och så otroligt värdefull. Glöm inte det.
Varma styrkekramar <3
Rosanna