Badkläder i bastu
15.07.2015
Började fundera på en grej . . .
Jag är uppväxt med badkläder inte ska vara på i bastun, men jag har aldrig riktigt tänk på varför det är så. I t.ex. simhallarnas bastu är det alltid förbjudet att ha på sig badkläder. Jag har hört att det är för att kloret, som finns i bassängerna förångas i så hög värme och bildar en giftig gas som inte är bra att andas in. En annan version jag hört är att det är förbjudet för hygienens skull. Att badkläderna suger upp bakterier från bastulaven och dittan och dattan.
Vad är den verkliga orsaken till att man inte ha på sig badkläder i bastun? Om man har en egen bastu och inte badar i vatten med klor, kan man då fritt ha på sig badkläder utan att det gör någon slags skada? En filosof

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.07.2015
Hej filosofen!
Efter lite grävande i allmänbildningen och på nätet, så kommer jag fram till samma orsaker som du redan räknat upp + en till: De flesta badkläder innehåller elastan (eller liknande material). Det är det materialet som gör plagget stretchigt, finns även i allt från gummiband till stretchjeans. Det tål inte värme så som i bastu. Det tål annars inte sköljmedel heller, btw, så tvätta inte med sådant i tvättmaskinen. Angående att inte ha på sig badkläder i en allmän bastu också, så har jag hört att ett underliv som bara är klätt med tex simdräkt också "släpper ifrån sig" diverse personlig... fauna. Att man därför borde sitta på en handduk eller de finlänskt berömda "peffletti" (engångs-sittunderlag av papper). Men sist och slutligen har det nog en kulturell och social förklaring också, det hör till etiketten i bastun, "det ska vara så" enligt oss finländare!
Fråga mera bara om du har fler saker du funderar på :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott