Bil
25.01.2014
Ni måste hjälpa mig hitta en pickup.behöver hjälp. En pickup som är lika stor som en vanlig, helst märket nissan. Bilen ska ha 4x4, mer än 2 personer,och kosta högst 9000 och inte vara så jätte mycke körd. Tack

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.01.2014
Hej!
Oj, nu blev det knepigt, för "problemet" med att söka efter en bil att köpa är att de kan bli sålda så himla snabbt om det vill sig. För att hitta en speciell bil så måste man inte bara ha tur, utan man måste också hela tiden följa med på olika bilaffärssajter och webbsidor för privat bilförsäljning. Det gäller alltså att vaka som en hök och sedan nappa den snabbt. Men samtidigt att inte göra något förhastat, utan tex kunna pruta i lugn och ro eller vänta ner priset. Särför skulle det alltså inte löna sig att vi hittade en passlig bil åt dig i någon annons och satte in det åt dig här. För den kanske är såld om en halvtimme, eller kunde fås mycket billigare om någon förstå-sig-på:are förhandlade lite med säljaren om den.
Det här med att skaffa bil är en hel vetenskap och många har det ju nästan som hobby. Just vi brukar syssla med det här bara när vi skulle behöva byta bil och är alltså bara insatta i tex prisklasser just då när vi behöver vara det. Men det finns alltså massor av - framförallt karlar i alla åldrar - som tycker det här är jätteintressant och garanterat gärna skulle hjälpa dig. Kolla tex på närmaste bensinstation där gubbarna brukar hänga, be farsan fråga jobbkompisarna, prata med någon äldre kusin som kan en del om bilar, kolla på lokala bilreparationsverkstaden vad de säger där.. Det finns garanterat någon i din närhet som skulle bli glad för att du frågade om hjälp ed att hitta drömbilen - även fastän de kanske muttrar och brummar och låtsas allvetande och att du är en gröngöling i början. Innerst inne är de nog glada att få något att göra och någon att hjälpa - och själva visa sig duktiga och kunniga för! ;)
Men lite tips på sajter där du kan hålla koll ska vi i alla fall ge, så att du får en början på sökandet:
findit.fi (privatpersoner sätter in säljes-annonser om allt möjligt över hela landet, men man kan begränsa sökningen till Österbotten om man vill)
nettiauto.com (en massa bilfirmors gemensamma webbplats, där kan du hitta vad du söker - och billigare om du är villig att hämta den en bit bort i landet)
autokaupat.net (liknande)
Dessutom lönar det sig absolut att sätta sig in i vad man ska tänka på och göra när man köper en begagnad bil, speciellt av en privatperson (och inte via någon firma). Här hittade jag jättebra sidor http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/tips_vid_kop_av_en_bil
Lycka till med bilaffärerna, hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Lena