dans?
10.01.2014
hej! jag har såå stor lust av att börja dansa typ showdance, funky dance eller liknande!! men finns de någon kurs elr dansgrupp här i kronoby?? elr någonstans i närheten? :) iwannadance

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
14.01.2014
Hej iwannadance!
Vad kul att du är intresserad av dans - det finns inte så många saker som är roligare än att riktigt shejka loss! :D Tyvärr ser det lite dåligt ut med dansgrupper i Kronoby nu i vår. Kronan tycks ordna bara zumba i dansväg för någon i din ålder (i samarbete med Kronoby Medborgarinstitut). MI har nog en kurs som skulle passa bra (kursen heter Jazzdans för nybörjare) men den har startat redan på hösten och vi vet inte om det ännu går att gå med. Men du kan ringa och fråga hur det ligger till. Du kan läsa mera om kursen från MI:s broschyr. Telnr. till MI 8231 528 eller 8231 526.
Så finns det förstås gymnastikföreningar i både Jakobstad och Karleby och de båda ordnar danstimmar. Kanske du skulle ha möjlighet att gå på dem? Titta på utbudet på Nordans hemsidor här och Jkg här!
Tyvärr har vi inte riktigt mycket mera att komma med - om inte annat, så håll utkik för MI:s kurser sedan i höst igen och shejka på egen hand till tutorial-videos på youtube tills det. Dessutom har de flesta spelkonsoler (XBox kinect, Wii och Playstation) olika dansspel - där kan vi speciellt rekommendera XBoxen med 3d-kamera, för då får du ännu bättre hjälp att lära dig moovsen korrekt.
Och varför inte samla ihop ett gäng danssugna tjejer och gå och fråga tex kommunens fritidssekreterare om det inte skulle finnas lite pengar för klubbverksamhet inom ungdomsverksamheten. Och då kan de kanske skaffa en dragare, hitta ett utrymme (tex i skolan) och en tidpunkt och faktiskt ORDNA en egen danskurs åt er!
Ja och så är det ju också meningen att man ska dansa på ungdomsdanserna ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott