den som tränar igen xdd
07.02.2014
Jag igen, och ja det var väl ingen stressfraktur :p men iallafall tog det då också sjukt där lite legre på foten alltså inte bara där högre, så de värka först som att de skulle vara de men strunt i de xd men jaa..
de känns som att ja kommer hit typ varje vecka o klagar på nå sjukt ben men.. nu ede sjukt igen XD det vi nu misstänker är penikka tauti. men asså ja fattar int för att de tar sjukt där fram under knä.. asså gud vad jag suger på att förklara men knä e ju typ i mitten o så om man går mot huvudet så finns de en muskel där o om man går mot foten e de en muskel där.. alltså där under knä XD och fram.
Nå om man börjar vid vilken orsak de sku kuna vara så tror jag inte att det är fel på skorna eftersom vi köpte nya skor när jag hadde sjukt i akillessenan med pronations stöd (asics gel-kayano) så de borde inte vara fel på dom, men kan det vara att jag sprungit för på hårt underlag? har nujust bara sprungit på asvalt och vid botniahallen. de går ju int nå annanstans nu haha XD men vid botniahallen så brukar jag springa intervaller och då brukar det kännas, jag är nu inte riktigt säker men jag tror att det första gången började påriktit kännas för 2 gånger sen när jag var där. men då fortsatt jag ju bara, och förra gången så blev de sjukt o då sluta jag. Så kan orsaken vara hårt underlag? Vad ska jag göra för att få bort det? Mamma fråga en fysioterapeut och hon sa att man sku ta en sånde rulle och fa med bene sådär över den (om ni fatta). har gjort det nu och förra veckan maserade jag det också men int nå mer typ och jag läste nånstans att det kan bli värre om man inte maserar på rätt sätt, och jag är ju int nå pro på att masera.. men ja.
och om man går tibax i tiden enda ti förra åre då ja just hadd börja påriktit träna och orka springa 5km vi öjberge utan paus jee.. så då när jag for ner på en backe så kändes de lite där. det har vad jag minns varit förr också lite ''stelt'' eller vad man ska säga, svårt att förklara, men som att man springer med raka ben.. eller asså vet int men dendär samma smärtan. tror jag. men då kunde de ju inte vara det. o de va bara vissa gånger o sällan.
och så har jag hört att man ska typ ta foten och tänja den på nå sätt, och då ska det kännas där var man har sjukt om man har penikka, som det inte gör för mig. det tar bara sjukt där foten böjs, och det är ju inte foten det ska kännas i, eller?
och på onsdag, var jag på en lenkki för att testa, och det tog sjukt först i ena benet (när det tog sjukt i botniahallen tog det bara sjukt i vänstra men när jag var nu var det i högra) o sen fo det bort. o sen där ganska vi mitten så to de lite sjukt vid vänstra men det fo om.
sover med benvärmare.
duschar varm - kallt - varmt vatten på.
och min jumppa lärare sa i lågstadie att man man springa fast det tar sjukt osv.. (om penikkatauti är på svenska valpsjuka?)
o de gick bort. men på bäte står massa att man int får träna, o att man måst operera om de håller på fö länge.
så ska jag ta en paus från springase och skida ist?
men ett problem till, har stora behov av dide ''intervallerna'' för jag ha int fari nå myki såna nu o sku måst faa:( så kan man typ ta intervaller på skidor eller nå? eller endå bli snabbare som med fart att springa med skidor?
och dessutom som ni läste nu så är det ju int säkert att de e de om man tänker på dide tänjingarna att di känns ju int där var de borde..
men de e endå sjukt.
ska ja fa ti fysioterapeut? hälsovårdare?
när jag va på 15 års kontroll berätta jag om mina fotproblem och hon sa ja kuna kom dit om det blev nå besvär och att man sku få nå inlägg gratis därifrån elä nånting..
men måst ha bort dehe snabbt :/ tror ni de blir bra snart?
och har pronation elä va de nu heter så kan de på nogå sätt påverka springase? att man kan bli dåligare elä nåå?
och hinner man bli tillräckligt bra till slute av april? som påriktit lika bra som de andra?
Jag börjar ju endå int från 0, och med orienterings kunskaperna tor jag att jag överdrev lite, jag är egentligen int så dålig, jag räkna ut att jag sku ha vari bara 5 min efter på våren första tävling om jag skulle haft bra kondition, och om man har dåli kondition så blir misstagen större än vad de egentligen är och jag brukar alltig ''ge upp'' och börja gå. och jag tävlade ju aktivt endå o ha ju gjort det i flera år. Och problemet är också att jag är jätte osäker och litar inte på mig och mina kunskaper, står vi en jävla stig typ 10min och funderar om jag verkligen är på rätt ställe, men när jag endå far nå framåt så hittar jag ju sjävla kontrollen direkt.. -.- nåjaaa...
kommenterar på nytt om jag glömt nå viktit xd den som har problem med benen...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.02.2014
Hej du som har problem med benen!
Vet du, det låter nog som om du skulle behöva träffa någon som förstår sig på det här med springteknik och hur kroppen funkar fysiologiskt. Kanske någon som tränar/hjälper olika typer av löpare - har ni inte någon inom orienteringen? - eller en fysioterapeut som förstår sig på idrottsrelaterade problem. För troligen gör du något fel när du springer eller så är det något i din personliga konstruktion. På sätt och vis kan man ju tex säga att det att man behöver pronation är ett konstruktionsfel, även om det inte är rätt ord för det. Därför behöver en expert verkligen se dig när du springer, gissar vi.
Nu är det svårt att veta vart du kan vända dig i din egen kommun, men fråga både gympaläraren i skolan, skolhälsovårdaren och egna tränare för orienteringen, ifall du har någon. Vissa försäljare i sportaffärer kan också sådana här grejer - fast då vill de ju oftast att man ska köpa något. Men vore vi du, så skulle vi nog investera i mera proffsig hjälp, så att du ska kunna fortsätta springa utan smärtor. Skador man skaffar sig under tonåren kan ju i värsta fall påverka hela ens motionsliv framledes. Så det lönar sig att ta tag i problem medan de är små.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott