Diselskatt
03.03.2014
Var kan man räkna ut hur mycket diselskatten är på en bil i finland? Eller kan ni ha någon att räkna ut? Info... Mitsubishi l200 double cab, 1999, 2,5l, 170000 kört, fyrhjulsdriven,snälla behöver veta snabbt:)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
04.03.2014
Hej!
Drivkraftsskatten, som ofta kallas dieselskatt (eftersom den oftast gäller sådana bilar som använder diesel som bränsle) är en del av fordonsskatten.
Fr.o.m. den 1.12.2012 är drivkraftsskatten för personbilar 5,5 cent/dag för varje påbörjat 100 kg av bilens massa. För paketbilar är skatten 0,9cent/dag. För att kunna räkna ut "dieselskatten" för en personbil behöver du alltså veta dess totalmassa.
Säg att bilen skulle väga 1800 kg. Då räknar du ut skatten på följande sätt:
0,055 X 365 X 18 = 361,35€
Där:
0,055 = 5,5cent, alltså drivkraftsskatten för personbilar/dag;
365=dagar/år;
18=hur många påbörjade 100 kg bilens totala massa har.
Nu nämner du inte vad bilen i fråga väger så därför kan vi inte räkna ut det åt dig. Men använd samma formel och ersätt det sista talet med siffran som gäller för den bil du vill kolla.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
Informationen hittar du också härifrån.
Här hittar du en drivkraftsräknare.