Fegis
06.09.2023
Vågar inte gå till baren ensam, men skulle vilja få en pojkvän. Tänkte att kanske därifrån skulle man kunna få. Annars är jag inte intresserad att gå dit. Men vågar inte, är rädd att människorna stirrar på mig. Eller att det finns bekanta där.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2023
Hej,
Om baren känns främmande för dig så tror jag inte heller att det är rätt ställe för dig att söka efter en partner. Eftersom du skriver att barer inte intresserar dig så vill du knappast ha en partner som trivs där eftersom det i sin tur skulle innebära att ni kan dela det intresset. Att söka efter en partner på krogen medför också risken att någon av er, eller båda två, är påverkade av alkohol då ni träffas vilket kan påverka omdömet.
Därför skulle det vara bättre om du sökte efter en partner på andra ställen, helst i sådana sammanhang som intresserar dig. Beroende på vad du själv har för hobbyn så kan du t.ex. gå en kurs i något ämne som du tycker är intressant och hoppas på att träffa någon där, eller testa en dating-app där du kan bekanta dig med människor i din egen takt och utan att någon av er är t.ex. påverkade av alkohol. Fördelen med att använda en dating-app kan också vara att man från början kan vara öppen med vad det är man söker och vem man är som person. Det finns också en Facebook-grupp som heter "singelliv i Österbotten" där du kan gå med och på det sättet få information om t.ex. olika evenemang som ordnas för singlar.
Oavsett vilken metod du använder för att träffa nya människor så är det viktigt att du alltid är rädd om dig och att du inte utsätter dig själv för onödiga risker. Träffa t.ex. alltid nya bekantskaper på en allmän plats och tala gärna via facetime redan innan ni träffas i verkligheten för att vara säker på att personen verkligen är den som den utger sig för att vara.
Lycka till!
Kram,
Tessi