Fotbolls domare
19.01.2014
Jag undra om det finns någon ålders gräns på att få domar lisens i Finland eller kurser man kan gå på för domare det behöver inte vara 11 manna och vad man får för att vara domare ? Tacksam för svar Hp

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.01.2014
Hejsan!
Domarkklubbarna vill att man skall vara 15 år, men jag vet att det har funnits undantag om personen i fråga är fotbollsspelare så är det enklare att förstå.
Så här står det på distriktets hemsida för Syd-Österbottens fotbollsdistrikt:
Personer som är intresserade av att göra en insats som domare sökes. Du behöver inte gå in som huvuddomare, utan det behövs även linjedomare.
Det råder ett skriande behov av domare i fotbollen i nejden. Genom att bli domare kan du hjälpa till att höja kvaliteten på spelet, i och med att det underlättar för alla om det är flera domare i en match. Samtidigt kan du hjälpa föreningarna att spara pengar i och med att domarna finns på närmare håll, och inte behöver tas utifrån.
Det här gäller de lägre serierna och juniorserierna.
Nu pejlas intresset för att få folk att ställa upp som domare eller linjedomare, och ifall det finns ett sådant intresse har bolldistriktet lovat ställa upp med en utbildningskväll. Datum fastslås när man vet hur stort intresset är.
Den som är intresserad kan höra av sig till Peter Backman på telefon 050-557 8078 eller e-post peter.backman@aquatex.fi
Hälsningar
Elisabeth Wiklund