Går på cheerleading och..
02.01.2014
Hej!
Jag behöver och vill lära mig att slänga upp foten, hjula. Men mina ben blir aldrig raka. Man kanske behöver man vara vig, fast det finns de som kan gå ner på split/spagat och inte kan göra det och så tvärt om. Har ni tips till mig om vad jag kan göra?
Tycker om cheerleading och vill verkligen bli bra, men just nu ser det ut som att jag inte ens kommer kunna fortsätta till nästa grupp. anonym

Ungdomsinformatören Lena svarar
08.01.2014
Hej anonym!
Oj vad din fråga påminde mig om då jag inte kunde hjula och skulle lära mig! Det kändes ju så omöjligt att lära sig - men jag lovar, det går nog!! När det gäller att hjula så har det nog inte så mycket att göra med att vara vig. Visst är det bra att vara vig med tanke på att man kanske inte sträcker muskler mm. när man tränar, men vigheten påverkar nog inte dina ben.
Om du är med i någon cheerleading-grupp, antar jag att du redan kan tekniken och vet hur du borde göra. Att dina ben alltid är krokiga beror troligen antingen på att du inte vågar för fullt eller att du har för långsam fart. Det kan också hända att du inte hjular i en rak linje.
Vi ska förklara:
1. När man hjular, så är det nästan viktigaste att våga. Man måste våga kasta benen ordenligt upp och inte tänka på allt som kan hända. Om du känner dig osäker, spänner du automatiskt kroppen och försöker vara på den "säkra sidan" så inget går snett. Det som hjälper om du har problem med att våga är att träna, träna, träna.
2. Om du har för långsam fart kommer inte dina ben att "orka" bli raka. Prova på att starta så att båda dina ben är raka (sträck också ut armarna, du ser ut som ett x) och du har vikten på det "bakre" benet, alltså den som du inte sätter i marken först. Sedan lutar du lite åt det hållet du inte skall hjula åt för att få ännu lite mera fart och tar sats med det främre benet. Därefter kastar du armarna framåt och i marken, en i gången, för att hjula. Då följer benen automatiskt med.
3. Om du inte hjular på en rak linje, kan dina ben vara krokiga. Kom ihåg att spänna både rygg- och magmusklerna ordentligt när du hjular för att hålla formen bättre. Du kan också öva så att du hjular på en linje: stå på en linje med tårna åt det hållet du tänker hjula. Placera sedan händerna turomvist på linjen och landa också på samma linje. Ha också rätt rytm när du hjular: hand, hand, fot, fot.
Hoppas någon av de här tipsen hjälper - om inte, så kan du ju riktigt bra också fråga hjälp av dina tränare eller någon kompis som kan hjula riktigt bra. Det finns ju också en massa "tutorials" på youtube som du kanske kan få några tips från.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Lena