godis som är köpt på abc
29.04.2015
Hej
Nu je såje att jag å na kaveris bruk heng på nya abc åm kveldan. Å vi bruk handel godis å smörgåsar på sale såm ji i sama byggnad såm abc tå å he e sama personal på både sale å abc. Nu jie såje att opprepade gangor ha di kumi å klaga på åås föratt vi moka it sko få jet elå drick na hije. Men fövaa får gamla å täjj såm ji mejr än 5 pers siti å jet tå utan att di säger teel? Å åt åås säger di teel direkt. Tkr he e rätt så jävla fräckt att di klagar på ongdoman ja mäinar he e en sak åm man sko siti å roop å härg å hald påå, men vi sitär ba tyst å jetär. Så tkr he e rätt så orättvist. Har di rätt ti klag ettsåm vi entå ha köpt godise jär? Ja mäinar föbjuder di åt en så mått di föbjud åt all pluss att di it har oppsatt nain regel tär e star att man it får jet jär så it veta vi jo he. Va har vi fö rättiheter å va ska vi gär? :) glada vappen:D arg ungdom på abc

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.05.2015
Hej, vi ska kolla upp detta med en bekant som jobbar på abc. Vi gissar att det har att göra med att butiken och cafét är skilda saker fast det är samma personal och i samma byggnad. Men vi återkommer då vi har ett ordentlgit svar.
Det var just så som vi gissade. Det är olika regler som gäller i butiken och i cafét/restaurangen. Man får ju inte annars heller ha med egen mat/köpt på annat ställe till en restaurang. Fast ni köpt det i butiken som finns i samma byggnad och det är samma personal som tagit betalt så är det de reglerna som gäller, tyvärr. Om ni köper godis och smörgås i restaurangen är det en helt annan sak, då kan de inte visa bort er från restaurangsidan ;)
Det är lite olika regler vid olika abc stationer, men detta är en allmän lag som gäller på alla ställen. Det som är dåligt här är att de inte säger till alla. Det är samma regler som gäller oberoende av i vilken ålder man är. Ni kan påpeka detta, men gör det på ett lungt och värdigt sätt och inte med höjd röst eller dylikt. Tyvärr kan det vara lite så på många ställen att det upplevs lättare att gå och säga till ungdomar än att säga till vuxna, men så får det inte gå till. Om det händer igen ska ni lungt och sakligt påpeka att ok, ni förstår reglerna men visst borde de gälla alla isf, påpeka att den/de som sitter där inte heller har köpt sin mat i restaurangen men ändå äter den där. På det sättet kan personen som kommer och klagar på er inte göra annat än att säga till även de andra som bryter mom reglerna, hen har inget annat val :)
Enklast och behändigast har ni om ni i fortsättningen köper det ni ska äta i restaurangen i just restaurangen. Det kan vara lite dyrare, men det ska täcka städning mm för restaurangsidan.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna