hej
05.05.2014
Hej! Jag är 14 årig flicka och 2 år sen har jag måsta sluta med redsakpsgymnastik. Jag var bäst i hela vasa, jag var med i landslagsruppen och vi tränade till olympiska spelen i sverige, men jag hann aldrig åka dit. Jag tränade 6 gånger i veckan och ALTID 3 timmar. Jag tyckte om gymnastiken så mycket att det kändes som om det var mitt liv! Jag hann gymnastisera i ca 10 år. Men den tiden då jag började växa i fullfart tränade jag lika mycket som förr, det ska man inte göra (annars tar kroppen skada) nåja... Jag älskade redskapsgymnastik så jag bet i tungan och ibland började jag till och med gråta då det tog så ont i mina båda armbågar. Jag blev opererad ca 2 år sen i båda armbågar och läkaren sade att jag har samma armbågar som en gammal man som var världsbäst i spjut! Så det var verkligt illa! Han sa att jag MÅSTE sluta med ghmnastiken.
Jag kunde inte tro det! Det var ju mitt liv. Jag gråt och gråt talade med min mamma och pappa de sa att det blir bättre med tiden. Men nej! Det har inte alls blivit bättre och jag vill fortfarande gymnastisera men ja kan ju inte! Det känns värdelöst... Hur ska jag kunna "gå vidare"? Jag har bögjat hoppa höjd kanske nu i 1 år men det är inte lika kul som gymnastiken. Jag saknar alla mina kompisar som var där och tränarna fast de brukade vara hårda ibland, doften i fymnastiksalen, jag saknar också att röra på varenda muskel i min kropp, och då man lyckas med ngt man har jobbat mycket för. Känslan då man "flyger". Ååh det var så härligt! Kan inte stå ut med att de var just JAG som måste sluta! Varför inte ngn annan därifrån som inte tyckte om det lika mycket?!?! Jag är så ledsen och gråter typ varenda dag... Vad ska jag göra? :'( hej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
12.05.2014
Hej hej!
Oj vännen, vi beklagar verkligen att du inte kan göra det du njuter av längre. Ibland är livet så där orättvist, när man exempelvis måste välja på att göra mindre av det man tycker om för att spara på kroppen eller göra mera av det man vill och riskera att skada sig. Varför den här skadan hände åt just dig och inte åt någon kompis som tränar samma sak och lika hårt som du gjorde vete gudarna, där är kanske livet ännu orättvisare. Eller så finns någon mening med allt. Beroende på vilken livsåskådning man har kanske man hittar någon mening med varför det här drabbade just dig, och kanske kunde det vara skönt att ha något slags förklaring till varför. Men vi vet inte, tyvärr.
Som med allt annat i livet som man inte längre får göra, äger, får ha i sitt liv eller förlorar på något sätt, så innebär det en sorg, en förlust. Sorgen och saknaden i sig kan vara väldigt tung att bära och olika människor reagerar på sorg på olika sätt. Kanske blir det tyngre av att du har ont i armbågarna och därför påminns om förlusten hela tiden. Du kan läsa om kris och sorg i den här månadens tema Psykiskt illamående (de faktasidorna åker in under Information här på Decibel sedan när månaden är slut). Men det finns också metoder och knep för att "överleva" sorg lite lättare och bättre, så vi ska ge dig lite tips.
Säkert har du redan hört något i stil med "jamen hitta en annan sport som du njuter av istället!" - och det är sant. Det kanske bara inte lockar så mycket i början, för det kan kännas svårt att föreställa sig att något ska kunna vara lika ljuvligt och ge lika mycket som det som man redan sysslar med. Nu har du prövat höjdhopp, men säger att det inte känns lika bra som redskapsgymnastiken. Men vet du vi LOVAR dig att det finns en annan sport, en annan motionsform som känns lika fantastisk (fast på ett annat sätt) som gympan. Som har lika ljuvliga träningskamrater och tränare, som skapar lika ljuvliga doftminnen, som ger samma underbara känsla i kroppen och knoppen osv. Men som inte nöter på dina armbågar. Så pröva på olika sporter! Allt möjligt mellan himmel och jord - ge allt en chans. Alla de där grenarna du knappt sneglade åt medan redskapsgympan var din grej. Försök igen att med öppet sinne pröva på dem och utan att vara bitter! Se det lite som en ny chans i livet, inte som ett i-nödfall-lösning. Pröva också på heeelt andra saker - rätt som det är så fastnar du för något. På allvar! Tänk tex på hur mycket en person som har en negativ inställning kan förstöra fiilisen tex i ett lag och förstöra för alla - tänk det på samma sätt i din inställning till andra sporter. Om du inte ger dem en ärlig chans så är du den där som förstör, inte sporten i sig.
Försök också att täcka den tid redskapsgympan tog av ditt liv, din vardag, med andra saker du kanske njuter av att göra. Tex brukar ju många som tränar på elitnivå bli sura på vilken tid träningen och tävlandet tar sedan när de kommer upp i tonåren och vill ha mera tid över för kompisar, andra hobbyer, helgaktiviteter och egentid. Nu vinner du ju plötsligt den tiden och kan använda den för att utforska ditt eget liv, din personlighet och dina andra intressen med. Tänk vad mycket du valt bort tidigare, som du nu kunde välja istället. Det kan ta en stund att vänja sig vid all den här friheten, men det finns så mycket annat i livet förutom sport som kan ge samma tillfredsställelse och innehåll. Hela världen är din nu.
Hoppas du hittar de där energi- och lyckobrunnarna att göra ditt liv fullkomligt med igen - vi lovar att de finns där!
Stoooor kraaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna