Hobby
19.04.2018
Hej! Jag skulle vilja börja spela tvärflöjt men är jag för gammal för det? Kan man köpa en begagnad flöjt? Kan ni också hjälpa mig att hitta någon som skulle kunna bli min "musiklärare" men helst här nära var jag bor. Jag hoppas att ni svarar fort för att jag behöver svar fort.
Tack för att ni finns decibel!! Jag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej!
Man är aldrig för gammal för att börja spela ett instrument! Det hör till de där sakerna som det visserligen kan vara lite lättare att börja med redan som barn, men bara för att barn överlag lär sig lättare och snabbare, men som man kan börja med precis närsomhelst under livet.
Men tyvärr hittar jag inte en endaste musiklärare eller MI-kurs eller liknande som skulle kunna undervisa i just tvärflöjt i just din hemby eller ens i din hemkommun. Åtminstone inte på nätet (kan ju finnas någon lokal förmåga som kunde undervisa elever men som inte annonserat ut det på nätet på något vis. Har du frågat musikläraren i skolan om hen vet? I vissa församlingar undervisar man också i olika instrument men åtminstone huvudförsamlingen i din kommun verkar bara ha körer. Så om du vill börja spela tvärflöjt så ser det nog ut som att du antingen måste söka dig till någon av grannkommunernas musikskolor, medborgarinstutut, arbisar eller vuxeninstitut. Eller så kollar du distansundervisning eller YouTube! Det brukar finnas instruktioner för allt mellan himmel och jord på YouTube, men jag garanterar inte kvaliteten. Vill du pröva ändå, så kan du även kolla på finska och engelska om du behärskar de språken. Då är tvärflöjt huilu på finska och flute på engelska.
Du kan bra börja med en begagnad tvärflöjt eller till och med låna av någon som slutat spela. Begagnade tvärflöjter hittar du säkert både i musikaffärer där de säljer instrument och på online loppis- eller auktionssajter som findit.fi eller i någon Facebook-loppisgrupp (eller i en Efterlyses-grupp på Facebook). Eventuellt kunde musikläraren i din skola också ha någon på lager eller veta vem som kunde ha en att låna ut/sälja för en liten peng.
Hoppas du kommer igång och får mycket glödje av spelandet!
Ps. Du kan önska en musikkurs till medborgarinstitutet!
kram, Liselott