Jaktkläder
02.07.2014
Ska nu börja älgjakten i höst. Har skjutit älgprovet och har klarat det. Nu söker jag efter orange jacka med nån text där det står älgjakt eller hirvijahti eller liknande. Var hittat jag en sån?:)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.07.2014
Hej!
Jag vet att jag sett en sådan jacka någonstans... Eller något liknande i alla fall... Skulle det vara i ett nummer av tidningen Jägaren, i någon reklam där? Hm... Eller var det något rikssvenskt?... Om du skulle kolla på biblioteket ifall de prenumererar på den tidiningen (och andra jakttidningar) och så bläddrar du igenom en massa gamla nummer? Om inte ditt lokala bibliotek har den, så pröva med ett större. Så att du ser firmanamnet och får kontaktuppgifter i alla fall. Jag försökte bildgoogla, utan resultat. Kanske de fanns men finns inte mera? Har du sett en sådan - någon du kan fråga var han köpt den?
Alternativ två är att du köper en vanlig älgjaktsjacka, typ den här oranga http://www.trueaim.fi/verkkokauppa/index.php?main_page=index&cPath=211_68_84_229 eller någon liknande, och så SYR du på bokstäver på ryggen. Bokstäver som kan limmas och sys på sedan kan köpas bland annat på Halonens i Vasa eller andra större sytillbehörsaffärer. Du kan också köpa reflexband, alltså tygband av reflextyg, som du klipper i passliga bitar och syr fast som bokstäver på jackan.
Eller så skriver du bokstäverna med tygtryck. Köp svart tygtrycksfärg från större varuhus, pysselmaterialbutiker (tex Sinooperi i Vasa) och bokplast och en bit tvättsvamp. Printa ut bokstäverna spegelvänt och rita igenom dem mot ett fönster på papperssidan av bokplastet. Ta en mattkniv och skär ut bokstäverna (minns att behålla biten inuti A:et så att du får klistra fast det på tyget sedan). Ta bort pappret och limma fast bokplastet på jackan. Ta en bit av tvättsvampen, ta färg på och dutta i hålena i bokplasten. Låt torka och dra bort plastet. Stryk sedan med så varmt strykjärn som jackans tyg tål (kolla på tvättrådslappen). Låter det här för svårt så ber du en händig tjej/kvinna om hjälp
(- ahaa, vääärldens raggningsreplik "Sku du kunna hjälpa mig med min älgjaktsjacka" och så tindrar ni med ögonen mot varandra där över strykjärnet ;) Men det var en bisak...)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott