Kondition?
23.09.2014
Hej! Jag har lite frågor kring idrott och kondition. Saken är den att jag vardagsmotionerar mycket. Jag går hem från skolan varje dag i ganska rask takt, det tar ungefär 50 minuter, tar trappor istället för hiss, och promenerar i allmänhet ganska mycket. På söndagar dansar jag i en timma. MEN - ändå har jag sämre kondition än många i min ålder. Eller snarare, jag har väldigt bra kondition när det gäller att vandra långt och så, men så fort vi ska springa tre kilometer blir jag alldeles slut mycket fort. Andra tycks inte behöva särskilt mycket uppvärmning men jag måste värma upp i minst tio minuter innan jag kan springa någorlunda bra. Annars blir jag trött precis i början! Vad beror det på? Varför har jag så dålig kondis fastän jag inte är nån soffpotatis? Jag springer tre kilometer på 18-20 minuter beroende på vilken form jag är i för dagen. Äter nyttigt, sover för det mesta bra, mår oftast bra psykiskt. Har ingen sjukdom. Vad är fel? Hur kommer det sig att andra som knappt motionerar har bättre uthållighet än jag?
Sen är det en till sak jag undrar. Hur lågt blodtryck är "för lågt" när man är en artonårig tjej som är 1,64 m lång och väger 57 kg? Jag tror att jag har ganska lågt - kan det påverka att jag inte kan spurta iväg utan behöver värma upp först? Min morfar hävdar det iallafall.
Jag vet inte riktigt vad som är bra kondition. Som sagt så kan jag ju promenera långt och i backar utan att bli så trött medan andra blir det, men när det gäller löpning är jag totalt värdelös. Är detta ovanligt?
Sista frågan: båda mina föräldrar har järnbrist. Är detta ärftligt och kan det vara det det handlar om på något sätt? klaris

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
"Storerbror" André svarar
24.09.2014
Hej!
Jag vill börja med att säga att vardagsmotion alltid är bra. Framför allt med tanke på att dina promenader är hela 50 minuter långa. Vid långa promenader stiger inte pulsen särskilt mycket, men tillräckligt för att du ska förbränna fett. Det du däremot inte får är någon pulshöjande träning. Ditt hjärta slår knappast mer än 120 slag/minut och andningen är inte särskilt ansträngd.
När du joggar ligger din puls på ungefär 140-165 slag per minut. Det innebär att ansträngningen är betydligt större än vad den är under promenader. Din kropp är i nuläget inte van vid så här hög puls och det är en orsak till att du blir trött. Då du springer krävs också mera muskelstyrka än vid promenader och därför orkar heller inte dina muskler förflytta dig så snabbt du önskar. Du stärker förstås musklerna då du löptränar. Även syreupptagningsförmågan blir bättre då du tränar löpning i stället för gång. Med andra ord; vill du bli bättre på att springa skulle jag rekommendera att du sätter in en del joggingpass i din vardag. Visst, vardagsmotion är jättebra, men oftast räcker den inte riktigt till. Med tanke på att de flesta av oss har rätt stillasittande jobb/skoldagar är det bra att röra på sig lite extra. Satsa på att få in 2-3 pass i veckan så ska du se att du sakta men säkert börjar bli bättre (konditionen du har från promenaderna är trots allt en stabil grund att stå på). Kom ihåg att börja lugnt med rundor på ca tre kilometer för att sedan trappa upp träningen. 18 minuter på 3 kilometer är ingen dålig tid, men du kan säkert ta bort ett par minuter om du sätter in några löppass varje vecka.
Gällande uppvärmningen har jag svårt att säga varför dina vänner klarar sig bättre utan uppvärmning medan du känner att du behöver göra det för att prestera. Överlag presterar man bättre då man är uppvärmd eftersom blodcirkulationen ökar snabbare, och musklerna förses snabbare med syre och energi via blodet. Om du väljer att börja jogga någon gång i veckan kan du alltid starta riktigt lugnt för att sedan efter någon kilometer öka takten. På det sättet bakar du in uppvärmningen i träningen.
Om det känns tråkigt att springa kan du försöka göra träningen roligare och mera varierande. Exempelvis kan ett pass i veckan vara en bestämd runda du försöker springa så snabbt du kan. Det andra passet kan du bara springa på tid. Det innebär att du har en bestämd tid (exempelvis 50 minuter) som du springer, oavsett hur långt du tar dig. Dessa två går bra att variera mellan för att bli en bättre löpare.
Hälsar Storebror André
PS, mera om blodtryck och annat av hälsovårdaren Tessi imorgon!
Hej.
Du undrar hur lågt blodtryck som är "för lågt", men den frågan är inte lätt att svara på.Jag kan i allafall börja med att säga att det är betydligt bättre att ha "för lågt" blodtryck än för högt. Det är ytterst sällan det skulle vara ett problem att man har för lågt blodtryck och det är inte farligt även om det nån gång kan kännas obehagligt.
Till en viss del bestäms blodtrycket av ärftliga faktorer, och till en del av miljön. Det är vanligt att unga kvinnor har lågt blodtryck. Den situation då lågt blodtryck oftast gör sig påmint är om man stiger upp hastigt och då blir yr. Även dethär är helt normalt och ingenting att bekymra sig över (men man kan ju försöka undvika att rusa upp efter att man suttit stilla en lång stund). Ditt blodtryck stiger vid fysisk aktivitet och hålls lagom högt medan du tränar. Då du slutar träna sjunker det pånytt. För människor som lider av högt blodtryck brukar man rekommendera regelbunden motion eftersom detta sänker blodtrycket. Men det fortsätter inte sjunka i all evighet så jag tror inte att du behöver bekymra dig över att ditt blodtryck skulle bli lägre. Du kan gå till din skolhälsovårdare och kolla ditt blodtryck om du vill veta vad det är, och om det skulle vara så att du upplever problem p.g.a. det så kan ni överväga att boka en läkartid för undersökning, men det är sällan någonting görs åt saken (t.ex. medicinering) eftersom lågt blodtryck i sig inte är farligt.
Hälsningar
Tessi