Lekar
14.01.2016
Hej ska ha fest i helgen! Jag vill ha tips på mångs lekar som vi kan leka. Lekarna får innefatta alkohol. Roligs galna lekar!! Tror vi bara kommer va tjejer. Frågelådan här e annars inte mobil anpassad :( haha hoppas ni förstår ändå. Trevlig helg!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Sjukskötare och socionom Alexandra svarar
15.01.2016
Hej!
Jag ska försöka komma med lite tips på roliga lekar åt er! Jag tycker att det är viktigt att lekarna är anpassade så att det inte är ett måste med alkohol till men att man naturligtvis också kan dricka. :)
En vanlig och rolig lek är frågesport. Någon i gänget förebereder frågor före festen och fungerar som ledare för frågesporten. Man kan svara enskilt på frågorna, vara i par eller i lag. Frågorna kan variera i ämne och man kan ha lite kuggfrågor här och var för att göra det intressant och roligt. En liknande lek är att ledaren säger en bokstav och ett ämne. T.ex bokstaven T och ämnet Länder. Då ska gruppen komma på så många länder på den bokstaven som möjligt. Ett litet pris till det vinnande laget/personen peppar alltid lite extra :)
En rolig lek är stafetten. Dela upp gänget i två lag och förbered en bricka med små glas fyllda med valfri dricka. Ha en startlinje var bägge lagen står i kö bakom. Vid start ska den första i laget ta ett glas från brickan, gå snabbt några meter fram vart ni ställt en stol. Stolen ska rundas och man går tillbaka för att överräcka glaset till nästa i kö. Den personen ska dricka det och ta nästa glas från brickan och upprepa allt. Tappar man glaset måste man gå till startlinjen och ta ett nyttglas och börja om. Det snabbaste laget vinner.
En klassisk lek är sanning och konsekvens. Där kan man lägga upp regler om ämnen man inte får fråga/får göra, eller så tvärt om, att det ska handla om ett visst ämne. Det kan bli roliga och lite pinsamma stunder i den här leken :) Även Krama sönder en ballong eller Charader är roligt.
En lek jag kom att tänka på är något som måste förberedas. Säg att du förbereder det, då ska du skriva små lappar med uppmaningar på saker som ska göras. T.ex "börja plötsligt sjunga imse vimse spindel" eller "torka personen till höger med en servett om munnen vid något tillfälle". I smyg delar du ut lapparna till personer under kvällen, där kan du kort beskriva att det är en uppgift de ska göra men de får inte säga högt om det. Alternativt skickar du ut ett meddelande till alla före festen var det står deras uppdrag och de väljer tillfälle under kvällen.
Galenpanna heter en lek. Alla får en post-it-lapp och skriver någon känd person på lappen, vem som helst. Sedan sätter man post-it-lappen i pannan på någon annan av deltagarna. Personen ska ställa ja och nej-frågor och på så vis komma på vilken kändis det står på lappen i pannan.
Hoppas du fick nåt bra tips och så ska ni ha en jätterolig fest! :)
Hälsningar praktikanten Alexandra