Min första dans
16.03.2017
Hej, Decibel! Jag längtar otroligt mycket till sommaren. I sommar tänkte jag nämligen åka på dans för första gången. Jag har lite funderingar angående det här med dans. Jag hoppas att ni åtminstone till viss mån kan hjälpa mig: Jag gillar att dansa (alltså klassiska danser som t.ex, vals, bugg osv.), och jag skulle jättegärna vilja dansa på min första dans, och inte vara och dansa i discot. Men för att dansa så behöver man ju vara två, så nu undrar jag: Hur många ungdomar i min ålder dansar klassiska danser och inte bara står och dansar i discot? Jag tror tyvärr inte att, fastän det skulle finnas tjejer som dansar klassiska danser , så skulle jag inte få dansa med dem p.g.a. Att jag inte är så snygg. Dansglad kille

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.03.2017
Hejsan kära du
Va kul att du gillar att dansa :) Jag kan förstå att det känns spännande men också lite skrämmande, men det hör till och ska vara så :)
Jag frågade lite runt av ungdomar som brukar vara ut på danser vad de tror om det finns folk som dansar klassisk dans, Såhär svarade de:
- Hmm, nå ja sko no sej att he e mer än man kan tro som far å dansar klassisk dans på danser. Annars sko ja no sej att e allti finns di som vill dans he å så mitt tips sko no va att bara fara ti själva dansgolve å bjud upp nån, eller sen gå runt på område där in å lite mingel å prat me nån, t.ex. Utanför dansgolve eller disco eller grillen osv. å fråg då att ifall nån sko vila kom å dans, pardans då. Ja tror no att e e fler än va man sku tro som faktiskt sko gill att dans mer sånde dans.
Med andra ord, våga för att vinna!!! Fast det känns läskigt och hemskt så är det bäst att gå fram till någon och fråga om de vill komma och dansa. Om du dessutom ser till att bli jätte duktig på att dansa alla olika sorters danser så kommer du helt säkert att få massor med tjejer. Det kommer alltid finnas plats för en kille som är duktig på att dansa, han har redan "halva inne" ;)
Lycka till och hoppas du får en superfin första dans-sommar :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna