Min rygg
23.02.2014
Hej!
Jag vill ha en bra rygg armar för att kunna göra bakåtvolt. Problemet är att jag går upp på bryggan från golvet:),istället för att gå ner på bryggan.
Jag tror problemet är mina armar men även min rygg.
Vad borde jag göra/träna? Sara

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hei Sara!
För det första tycker vi att du borde lära dig rätt teknik från någon som verkligen kan göra bakåtvolt och som kan hjälpa dig träna - hoppas du har tillgång till någon sådan person! Annars kan det i värsta fall gå illa om du tränar på egen hand och inte vet vad du gör.
För det andra borde du nog åtminstone i början ha tillgång till en studsmatta (avlång), för att lättare komma igång. (Men du måste ha någon som visar dig rätt teknik och som hjälper dig!) Du måste alltså också ha en kompis/ledare som hjälper dig att träna.
För det tredje vet vi inte exakt vad du menar med bakåtvolt och därför är det svårt att ge konkreta tips. Men om det är det som vi tror kan du få tips på olika träningsmetoder genom att söka tex på youtube. Sökordet "backhand spring tutorial" ger många videon som har flera tips på vad man kan träna. De videon vi kollade verkade nog träna att komma upp till bryggan från golvet, just för att få flexibilitet i ryggen - så det är bra att du lyckas med det.
Om vi förstått rätt vad du menar med bakåtvolt så tycker vi inte att det är nödvändigt för dig att komma ner i bryggan från stående position, eftersom du aldrig riktigt är i den positionen när du gör en bakåtvolt. Du tar ju sats med benen innan dina händer tar i golvet och du far runt. Dessutom så görs ju bakåtvolten med fart och inte långsamt.
Vi tror alltså inte så mycket på att det är fel på dina armar och din rygg, det är nog mera tekniken överlag som du borde få hjälp med. Och så kräver det ju att man vågar också! Om man inte känner för sig att man säkert lyckas, fungerar det sällan, eftersom man alltid håller tillbaka lite för att det inte ska gå dåligt.
Tyvärr kunde vi inte hjälpa mera än så, det bästa är nog att du hittar en ledare/någon som kan lära dig för att få konkret hjälp.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott