orolig
22.06.2023
hej! jag tror att jag är bi men är inte ute. bara två vet. jag har haft kontakt med några personer under en tid som också tycker om pojkar. men efter att jag har skickat med dom typ en da eller nåt så får jag obekväm känsla och tar bara bort dem från kompisar eller så blockar jag dom. jag har som t.ex sagt vad jag tycker om att göra och till vilken skola jag ska börja i till någon. jag ska inte säga sånthär nåmer om jag inte känner personen bra. nu är jag orolig att de är arga på mig för att jag har blockat dem och att de kommer och typ "jagar" efter mig. så om de hittar mig så kommer jag råka illa ut. de är också inne i skåpet tror jag. och jag träffade också en person förra året fö länge men sen så sade jag att jag inte ville träffa längre. ska jag vara orolig eller kan jag gå vidare med livet? kanske de ha också gått vidare??? orolig9283
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.06.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad bra att du tagit kontakt hit till oss och ärligt berättar om din situation, det är modigt av dig. Jag kan förstå att du känner dig orolig. Du är långt ifrån ensam med att vara nervös inför att börja i en ny skola.
Vi har alla rätt att bestämma själv vem man vill och inte vill umgås med. Du berättar att du fått en obekväm känsla då du skickat med dessa personer under en dag eller så. Ifall du börjar känna dig obekväm så har du all rätt att blockera dessa personer eller ta bort dem från kompisar. Du ska inte behöva vara i kontakt med någon som får dig att känna dig obekväm. Vem det än är som du blockerat eller tagit bort från kompisar, så har de ingen rätt att jaga efter dig eller bete sig illa mot dig. Eftersom ni hade kontakt i bara en dag eller så, så har dessa personer säkert gått vidare och du behöver därmed inte känna dig orolig över detta.
Du berättar också om en person som du träffades med förra året, men som du sedan inte ville träffa längre. Jättebra att du vågat föra fram att du inte vill träffas mera. Det gynnar varken dig eller den andra personen att fortsätta träffas ifall det inte känns bra. Du behöver inte känna dig orolig, utan kan riktigt bra gå vidare med ditt liv. Det borde den andra personen också ha kunnat göra. Ibland lyckas det i relationer mellan människor och ibland lyckas det inte, båda är lika okej. Det är väldigt individuellt hur mycket tid man behöver för att kunna gå vidare, men orolig ska man inte behöva känna sig. Att tala om saken med nära personer, som man känner sig trygg med, hjälper oftast med att bearbeta det som hänt.
Det är bra att du har reflekterat kring vad du ska och inte ska berätta om dig själv för så gott som okända människor. Samtidigt gör det mig lite ledsen att du känner en rädsla av att bli behandlad illa för att du har delat med dig om vad du tycker om att göra och vilken skola du kommer att börja i. Jag hoppas att du förstår att ingen har rätten att behandla dig illa på grund av dessa saker. Jag vill också påminna dig om att ifall något skulle hända i den nya skolan med de personer som du nämner i din fråga eller några andra helt främmande personer, så finns det hjälp att få. Du kan alltid vara i kontakt med elev- och studerandevården i din nya skola – de finns till för att hjälpa.
Du kan också alltid skriva in hit till Decibel igen ifall du känner för det. Vi finns här för dig <3
Kram, Lila