övernattning
29.09.2016
Hej. Jag är en kille på 15 år. På höstlovet ska jag och några kompisar sova över i en kompis pappas farmors övergivna hus (det nästan 30 km från civilisationen). Kan ni räkna upp några "bra att ha saker" som man kan behöva.
Kan tillägga att jag har ganska svår astma, och jag vet inte om det kommer funka så bra om huset är mögligt.
Anntagligen kommer vi att vara ute ganska mycket så vad ska jag tänka på att ta med?
I klädväg hade jag först bara tänkt ta jack och gummistövlar, men började fundera då huset stått i flera år om det är så kallt att jag borde ta mössa/hanskar också.
och sist, kanske en lite onödig fråga, jag ska köpa nya stövlar då de jag har börjar bli lite små.. har ni nån erfarenhet vilka som är bäst av http://www.stooks.se/se/art/nokia-tuura.php & http://www.stooks.se/se/art/nokia-kaira.php & https://www.prisma.fi/fi/prisma/nokian-jalkineet-kontio-classic-miesten-kumisaapas
(har dom sistnämnda)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.10.2016
Hej, vi ska ta hjälp av en scout, han kan säkert tips vad som kan vara bra att ha men men också säga vad du inte behöver, man har ju annars en tendens att ta med för mycket "ifall om grejer" ;)
Jag återkommer! Hälsar ungdomsinformatören Sanna
PS, du fick ju här nedan en massa bra förslag i kommentarerna - tack kommentarskrivarna för dem <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Här kommer en lista med bra att ha grejer enligt vår scout:
Sovsäck alt sovtäcke
Liggunderlag alt lakan att lägga över madrasserna
Dynvar eller kudde, man får en bra kudde om man sätter in en tröja i ett dynvar.
Nattkläder
Toalettartiklar:
Tandborste,tandkräm,tvål och en liten handduk,schampoo etc.Toalettpapper. (bra att ha, sämre att vara utan;)
Kläder:
Regnkläder (Obs håll koll på väderleksrapporten)
Varm tröja
Bra skor att gå i skogen med
Inneskor
Ett extra ombyte kläder
Underkläder
Matgrejor: Kåsa, tallrik och bestick, Vatten!!!
Kniv
penna papper, ficklampa, bok eller serietidning. Lördagsgodispåse, Ficklampa.
.
TIPS! Använd packpåsar att ha strumpor, trosor/kaslonger, tshirts i. Det är lättare att hålla reda på.
En extra påse till smutstvätt kan vara bra, Packa i en ryggsäck eller en bag men packa inte i en massa olika plastpåsar.
Det är lätt att glömma saker och det är svårt att bära packningen. Lägg toalettartiklarna i en neccessär.
Vad gäller stövlarna så är det svårt att säga, vi har tyvärr inga erfarenheter av någondera.
Hoppas ni får en trevlig övernattning!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna