Panta flaskor
21.06.2023
Lite konstig fråga men kan man panta hur gamla flaskor som helst eller finns det utgångsdatum? Har en massa gamlare flaskor men vill inte komma till butiken med 3/4 kassar bara för att inse att det inte fungerar
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
27.06.2023
Hej,
Tack för din fråga. Jag hörde av mig till PALPA, som uppehåller de återvinningssystem av dryckesförpackningar som ger pant. Jag fick svar från deras kundtjänst, vilket jag har översatt till svenska. PALPAs svar syns nedan.
"Hej,
De dryckesförpackningar som är kopplade till PALPAs återvinningssystem och ger pant har inget utgångsdatum.
De återvinningssystem som uppehålls av PALPA tar emot alla dryckesförpackningar kopplade till dem i affärer över hela Finland. Alla förpackningar bör returneras tomma och hela. Etiketten samt streckkoden ska också vara hela och läsbara. Du kan lätt känna igen ifall en flaska eller burk kommer att ge pant genom ett ovalt märke i etiketten. Du kan även kontrollera ifall en dryckesförpackning kommer att ge pant på ett verktyg på PALPAs hemsida. Verktyget hittar du här.
Vissa glasflaskor kan dock ge pant även om det ovala pantmärket fattas. Dessa flaskor igenkänns av återvinningsapparaterna genom streckkoden och flaskans exakta mått. Apparaterna har fortfarande i bruk en exakt profilering av förpackningar, som Alko bidragit med, där förpackningen kan igenkännas enbart genom den exakta formen på förpackningen (inte streckkoden). Det är alltså möjligt att få pant av gamla glasflaskor utan etikett och streckkod, förutsatt att dessa en gång i tiderna gett pant på Alko."
Ha en trevlig fortsättning på sommaren!
Hälsningar, Lila