Plötsligt stelare
13.12.2015
Hej! Jag undrar om musklerna blir stelare på vintern? Helt plötsligt har mina innerlårsmuskler blivit stelare, för någon månad sedan kunde jag pressa knäna mot golvet när jag hade hälarna mot varandra i sittande ställning (typ skräddarställning, men med hälarna mot varandra alltså), men nu kan jag inte det längre. Ändå har jag inte stretchat särskilt mycket mindre på sistone. I och för sig använder jag mina innerlårsmuskler rätt mycket, men ändå. Finns det någon annan tänkbar förklaring? Tycker att hela jag blivit stelare... Lisa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.12.2015
Hej!
Frågade en yoga-instruktör jag känner och hennes främsta förklaring var tyvärr: åldern. Man blir stelare med åren och det krävs mer jobb för att uppnå samma resultat som man uppnådde lätt när man var yngre.
Sedan kan nog eventuellt vissa vitaminbrister påverka leder, skelett och muskulatur också. Har man exempelvis ätit fel eller för lite och tränat mycket, så kan man få brist på vissa näringsämnen, spårämnen, vitaminer och mineraler - till och med näringsbrist fastän man inte är underviktig - som kan påverka hur bra kroppen fungerar, exempelvis hur flexibla leder och muskler har möjlighet att vara. Så ät tillräckligt och mångsidigt och låt även kroppen vila och återhämta sig emellanåt - då skadar du ju dig inte så lätt heller.
Och så massage. Att mjuka upp och "värma" muskler och leder kan också hjälpa, inte bara att stretcha dem.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott