resa
16.07.2015
får man flyga utan föräldrar då man har fyllt 16? inom EU har jag hört att jag får flyga. jag vill resa till Spanien eller Grekland med en/några kompisar. sen när man kommer dit måste man ju bo på hotell. måste det finnas någon som är 18 för att få bo på ett hotell då eller räcker det att man är 16, eller kanske det t.o.m måste va en förälder? om man åker på charter resor måst man väl ha med föräldrar? därför det kanske funkar att boka flyg och hotell skilt? lönar det sig att ta ett hotell med all inclusive? om man tänker på kostnaderna. 12345678910

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.07.2015
Hej 12345678910!
Om era föräldrar ger lov, och ni tillsammans med dem planerar resan på förhand och repeterar alla säkerhetsaspekter, är det helt möjligt att åka på resa som underåriga.
I princip får man resa vart som helst med föräldrarnas/vårdnadshavarens lov. Med största delen av flygbolagen i Finland får över 12-åriga resa själv, men med vissa bolag måste man ha med en följeslagare som har fyllt 18 år. På flygbolagets nätsida hittar man vilka åldersgränser gäller för just det bolaget. Vissa flygbolag kräver också särskilda resedokument för minderåriga och även om själva flygbolaget inte skulle kräva det är det ändå bra att ha med ett, eftersom det land man reser till kan kräva resetillstånd från föräldrar. Googla på resedokument, det som behövs är alltså typ ett papper som dina föräldrar tecknat under där det står att de gett dig sitt tillstånd att resa ensam, kanske kontaktuppgifter och liknande.
Också alla hotell har sina egna åldersgränser och principer. Det är bäst att kontrollera det skilt med hotellet. De flesta hotell tillåter INTE minderåriga resenärer som reser ensamma.
Minderåriga får nog oftast resa med resebyråer bara man har vårdnadshavarnas skriftliga godkännande. De flesta byråer har färdiga blanketter på sina hemsidor, som föräldrarna kan printa ut, fylla i och skriva under. En charterresa kan faktiskt vara ett lättare och säkrare alternativ: till resan hör utöver flyg och hotell också transport från flygplatsen till hotellet. Dessutom har man en reseledare med, som hjälper om det uppstår problem.
Så klart kan man också boka hotell och flyg skilt, det är ju mycket mer flexibelt. Det går dock inte att generalisera vilket som är billigare, charterresor eller egna. Det finns så många olika faktorer som kan påverka priserna!
Det är också svårt att säga om det löns att ta All Inclusive, eftersom priserna varierar mycket från hotell till hotell. Det beror även på hurdan resa ni vill åka på, All Inclusive binder ju er till hotellet. Man kan inte åka på längre utflykter eftersom man alltid måste hinna tillbaka till hotellet för att äta. Å andra sidan, om det är sol- och badsemester som lockar och ni hittar ett bra All Inclusive-paket, kan det vara ett billigt alternativ.
Kom ihåg att det innebär vissa risker att resa utomlands utan vuxna, så det är viktigt att ni funderar och diskuterar saken ordentligt med era föräldrar. Och om det blir så att föräldrarna inte ger lov, kan ni ju också fara på en mindre resa i Finland nu och åka utomlands om några år!
Hälsar sommarjobbaren Hanne (och ungdomsinformatören Liselott)