Skatt
04.03.2014
Alltså berorr int diselskatten nå på alls hu många personer bilen är? Mitsubishi l200 är ju 5personers. Och räknas den som paketbil.så om vi säger att den väger 2500kg. Så tar man 0,9x25x365. Så blir det?vet int hu ja ska räkna ge ett exempel på en sån bil som väger 2500 så jag får veta det snabbt

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.03.2014
Hej!
Dieselskatten (alltså drivkraftsskatten) baserar sig på fordonets totalmassa, inte på bilens personmängd. Om bilen räknas som paketbil, blir drivkraftsskatten 0,9 cent (0,009 euro) per dag för varje påbörjat 100 kg av totalmassan. Om paketbilen väger 2500 kg blir räkneformeln 0,009x25x365= 82.125€.
Men om du har en dieseldriven person- eller paketbil, ska du betala fordonsskatt som består av både grundskatt och drivkraftsskatt (som alltså också kallas dieselskatt). Så förutom 82,125€ borde du också betala grundskatt för bilen. Grundskatten baserar sig på bilens koldioxidutsläpp (CO2), men detta finns angivet oftast bara för nyare bilar. För äldre bilar räknas grundskatten mha totalmassan.
Om paketbilen väger 2500 kg och har registrerats 1999, blir grundskatten 305,51€/år. Tabellen för grundskatt finns här (på finska). Då skulle fordonsskatten för paketbilen bli sammanlagt 387.63€/år.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott