Tjej
21.12.2023
Hej, vad ska man göra om man frågar en vän om den personen vill göra något. Men den bara svarar jag vet inte, kanske, orkar inte osv. Men den personen svara ja säkert till den vännen men inte till mig. Och vad ska man göra när ens vänner inte säger någonting till en själv men till andra? Är det jag som är problemet eller har gjort något då?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
02.01.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att din vän beter sig så där mot dig, det känns säkert illa. Jag kan tyvärr inte att avgöra vad som hänt eller varför din vän börjat bete sig på detta vis, eftersom det egentligen kan vara vad som helst som orsakar det här. Det bästa du kunde göra i den här situationen skulle vara att fråga din vän vad som är på gång, då det ändå verkar som att något har förändrats när din vän plötsligt börjat bete sig så där. Det kan förstås vara så att din vän inte mått så bra just det dagen som du har föreslagit att ni kunde träffas eller att det har hänt något hemma hos din vän som gjort att din vän inte varit säker på om ni kunde träffas just då. Det finns alltså en chans att det här i grund och botten inte har något med dig att göra även om din vän uttryckt sig på det där viset just mot dig.
Du kan bra fråga din vän hur det kommer sig att hen svarat på det där sättet då du frågat om ni kunde hitta på något. Försök att inte beskylla din vän då du ställer frågan utan förklara att du enbart vill veta vad som har hänt då hen börjat bete sig annorlunda mot dig. Är det så att det skett ett missförstånd går det säkert att lösa bara du får veta vad det handlar om. Gräl och missförstånd är också delar av en vänskap, men det behöver inte betyda att vänskapen tar slut bara för att man grälat eller missförstått varandra. Genom att tala igenom saken med din vän kan ni förstå varandra bättre och komma fram till var skon klämmer. Det gäller bara att ha mod att fråga din vän vad som har hänt och komma ihåg att lyssna på vad din vän berättar. Kom ändå ihåg att alla saker har två sidor och det viktiga här är inte att hitta vem som har rätt och vem som har fel, utan hitta ett sätt att gå vidare ifrån det som hänt mellan er. Skulle det vara så att det här inte alls beror på dig utan något helt annat kan du försöka hitta ett sätt att hjälpa och stöda din vän genom det som hen gå igenom just nu.
Våga ta upp saken till diskussion – det kommer att lösa sig <3
Kram, Lila