träna
06.03.2014
Hej decibel,vill börja med att säga att jag verkligen är tacksam för denna sida,ni gör ett bra jobb! :)
I alla fall,jag skulle vilja träna rumpan så jag får mer muskler så den blir "större", detta har jag prövat hemma.
Jag har testat squats och utfall men det känns inte i rumpan utan bara i benen..finns det någon annan övning eller har ni något bra tips på hur jag kan träna den? :) Större röv

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.03.2014
Hej Större röv!
äsch, vet att Lena svarat på ungefär samma fråga flera gånger här och kan svaret på sina fem fingrar, men hon är ledig idag. Kan du vänta till måndag?
Ska iallafall ge dig mitt bästa tips: far ut och gå eller spring - det mår du annars också förfärligt bra av :D - men när du går, så försök gå med rumpmusklerna. Du kan lite försöka dra in "magaknappen" (naveln) uppåt och inåt mot ryggraden, då jobbar du mycket mera med rumpmusklerna. Springer du en bit så, så känner du verkligen hur du använder de musklerna, det riktigt bränner i dem efter en stund om du gjort rätt.Du ska såklart inte gå omkring så här hela tiden, då ser det bara ut som om du går med svansen mellan benen och det är inte bra för hållningen, men gör det intensivt en längre stund just när du promenerar eller joggar.
Och så ska du knipa ihop skinkorna alltid när du kan, tex när du väntar på bussen, borstar tänderna, diskar - och passa gärna på att träna bäckenbottenmusklerna samtidigt. Det är konstigt hur otränade bäckenbottemuskler unga tjejer kan ha, vilket påverkar allt från förmågan att hålla tätt (kissa på sig) till sexlivet. Kolla instruktionerna här på vår sida om det!
hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Knäböj och utfall är utmärkta övningar att träna rumpan med. Självklart känns de också i benen, men de är mycket effektiva för rumpan om du gör dem på rätt sätt och väljer "rätta" varianter.
Utfallssteg: se till att du tar tillräckligt långa steg, så att du har 90-graders vinkel på båda knäna. När du "trycker" dig upp igen, ska du trycka mest med hälen. Prova också gärna utfallssteg bakåt, alltså att du stiger bakåt istället för framåt - jätte-effektiv övning för just rumpan!
Knäböj: håll vikten på hälarna, om du kan vicka lite på tårna står du rätt. Gå tillräckligt ner, tänk att du ska sitta på en liten pall. Variera bredden på dina fötter, om du står jättebrett, kommer övningen att ta mera på rumpan. Du kan också prova på lateral squats, kolla bild här.
Det finns massor av andra övningar som tränar just rumpan. En som definitivt känns är "kissande hunden" och varianter av den. Kolla video här. Du hittar massor av andra om du googlar tex "rumpövningar", "träna rumpan" eller "glute exercise".
Lycka till med träningen!
Hälsar ungdomsinformatören Lena