Klacken
30.05.2015
Har funderat på att gå på klacken party i sommar. Vilken ålder är dom flesta som är där då? Brukar det gå vilt till eller hur är det? Är det värt att gå dit? :) Kommentera! #

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.06.2015
Hejsan #
Du har ju fått en fin kommentar av en som själv har varit på Klacken. Jag har inte själv varit där, men jag kan ju tänka mig att det kan vara ungefär liknande som på andra såna ställen. Jag skulle inte fara dit ensam, utan ta nån/några med mig som kommentaren rekommenderar. Inte för att det skulle vara farligt att fara ensam, utan för att det är roligare om man är flera. Om man är ett passligt gäng så har man ju kul var som helst. Så bäst är nog att samla ihop sig några stycken och så far man dit och ser. Om man far ensam eller på två så kan det ju bli tråkigt ifall det visar sig att alla andra är mycket äldre, eller nåt. Men jag kan tänka mig att det inte ordnas så jätte mycket liknande tillställningar i det området så antagligen kommer folk i alla åldrar ut då det ordnas något :)
Det brukar kunna bli jätte roligt när olika generationer möts på samma ställe. Det kan säkert gå lite vilt till där åtm lite senare på kvällen, men det beror så på hurudant folk som kommer dit och lite var man rörs också. Det brukar överlag vara vildare på parkeringen eller åtm lite avsides där kanske inte ordningsmännen rörs så mycket. Om man håller sig inom området och där var det finns mera folk så brukar det inte bli någon fara. Det kommer helt säkert att vara en del berusade personer där, men de kommer inte att dricka vid dansgolvet, det ser ordningsmännen till. Man får inte ha eget dricka med på allmän plats. Ibland har de utskänkingstillstånd på såna tillställnigar, det betyder att de får sälja typ öl och cider i serveringen, men det beror på de som ordnar dansen och de säljer inte till folk under 18 år. Då kan de få höga böter.
Om det är värt att gå dit eller inte är svårt att säga. Det kan ju vara jätte kul om det råkar vara många som man känner där, men är alla andra 25 år äldre så kan det säkert bli rätt så tråkigt. Ni kanske kan fara dit på prov och ha en deal med någon förälder eller hur ni nu far dit att nån kan hämta er om det inte är så kul. Det kan också vara ett bra sätt att verkligen få fara dit, om man har bestämt att någon förälder får komma och hämta er. Då brukar det gå lättare ;) Överlag löns det ju att prata med föräldrarna i god tid före, förklara att de kan lita på dig osv men sen är det också jätte viktigt att du verkligen visar att de kan lita på dig. Om du missköter dig så kan det bli knepigt att få fara en ny gång.
Hoppas ni får en bra kväll :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna