C
05.11.2019
Hej. Jag har en vän som heter C.
Hon är väldigt hyperaktiv och har cp. Jag älskar henne som kompis men hon är jobbig då hon har cp. Hon biter mig och slår mig om jag går förbi. Men hon är snäll ibland. Hon brukar skrika åt alla hon ser men inte åt mig. Varför är det så? Hon är min bästa vän men kan inte förstå henne ibland då hon är så konstig ibland. Jag är kär i henne också. Co

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.11.2019
Hej!
Tack för din fråga! Jag ber om ursäkt för att du fått vänta på svar. Det är svårt att svara på din fråga varför hon beter sig på ett visst sätt, eftersom jag inte känner henne eller vet något mera om henne(endast det som står i din fråga). Det finns olika former av cp. Skulle du kunna tänka dig att prata med hennes föräldrar eller kanske någon lärare på er skola, någon som vet mera om henne?
Jag kan förstå att det är jobbigt när hon biter dig och slår dig, du ska inte behöva ta det. Jag tycker du ska berätta det här för någon att du tycker det och att det händer, t.ex. dina föräldrar, lärare eller skolhälsovårdare. Hur är det att prata med C? Kan ni prata om mycket olika saker? Har du berättat för henne om dina känslor?
Ibland så är det vissa saker eller egenskaper så förstår man inte sig på hos sina vänner. Jag tycker det är fint skrivet av dig i din fråga om att du tycker om henne och att hon är din bästa vän.
Våga prata med någon om det här och jag hoppas att någon kan ge dig svar. Ta hand om dig!
Kram, Ida