Crush
07.11.2018
Jag har en crush på en person jag har två lektioner i veckan med, han är snäll mot mig men vet ej om han känner likadant som jag gör. Jag känner inte honom jätte bra. Jag vågar inte berätta åt någon att jag har en crush på honom och när mina vänner frågar säger jag nej.Jag har aldrig varit ihop med någon och ja jag vågar ej "satsa". Jag vill bara komma över honom för jag vågar ej göra nått annat, tips på hur jag kommer över honom?

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.11.2018
Hej!
Alla har ett första förhållande och alla vågar satsa första gången någon gång. De kan vara i olika åldrar, vissa har första förhållandet i din ålder och andra kan ha de senare om ca 5 år.
Du skriver att du inte vågar satsa, de är helt okej. Men jag vill ändå prata om att våga satsa om du skulle ändra dig. För att lära känna honom bättre, så kan du försöka ta kontakt med honom mer. Som att prata mer med honom före under och efter lektionerna ni har tillsammans. Om du följer honom på Insta och har honom som vän på Snapchat kan du börja ta kontakt med honom där via. Fråga vardagliga saker eller dela med dig av vad du gör som t.ex. en skicka något via Snapchat som du skickar åt andra kompisar. Då kan du se om du får något svar av honom. Inget behöver ske med en gång, de tar tid att lära känna en person och om de känns skrämmande så är de kanske bra att ta pyttesmåsteg.
En kompis till mig brukar alltid säga ”de är inte ett svaghetstecken att medge att man tycker om någon”, de tycker jag är så sant. Människor får känslor för varandra och de är så vanligt och de är mänskligt att tycka om någon annan. Så va inte rädd att dela med dig av dina känslor med dina kompisar.
Om du vill komma över honom så de första är att bestämd dig faktiskt att du vill det och kommer att göra det. Om du tvekar och ändå på nått sätt drömmer om att bli tillsammans med honom så kommer det att bli svårare att komma över honom. Kolla inte upp vad han har för sig eller tänk på vad han gör, när dom tankarna kommer, avbryt dem. Tänk på dig själv och vad du ska göra för att komma över honom. Fokusen ligger på dig. Gör sådana saker som du vill och som du mår bra av, umgås med vänner och familj. Planera in saker. De kan ta tid så ha tålamod. Prata med dina vänner eller någon som du litar på så kan dom hjälpa dig och så får du ventilera dina tankar och känslor.
Ta hand om dig!
Kram, Ida